Welke UU-student heeft een briljant onderwijsidee?

Heb je een goed idee om het universitair onderwijs te verbeteren of te veraangenamen? De UU organiseert een competitie waarbij je 500 euro kan winnen plus een sessie met een professionele ondernemerscoach.

De StudentsInc Pitch Competitie - zoals de wedstrijd heet - vindt plaats tijdens de Onderwijsparade, het jaarlijkse onderwijssymposium van de Universiteit Utrecht, op 6 maart. Op die dag wordt ook de docent van het jaar verkozen.

De organisatie roept UU-studenten op met een goed idee te komen 'voor de praktijk van universitair onderwijs'. "Alle ideeën zijn welkom, als het maar een link heeft met het universitair onderwijs”, zegt UCU-docente en Teaching Fellow Christel Lutz, die in de organisatie van de Onderwijsparade zit. “We willen de studenten niet nu al één richting opsturen. De inzendingen kunnen van alles zijn, van een smartphone-applicatie tot een plan om je studie te crowdfunden.”

Lutz heeft nog een belangrijke tip voor deelnemers. “Bedenk eerst wat het probleem is in het universitair onderwijs, en ga dan nadenken over een oplossing. Ik kan me goed voorstellen dat er iets gedaan wordt met het probleem van hoge studiekosten. Of met de vraag: hoe stel ik mijn vakkenpakket samen? Dat is voor veel studenten ook een probleem.”

Wie een idee heeft, moet dit voor woensdag 19 februari insturen. Studenten moeten niet alleen met een oplossing voor hun gevonden onderwijsprobleem komen, maar bijvoorbeeld ook met een bedrijfsplan. Tijdens de Onderwijsparade mogen vijf studenten hun idee pitchen en kiest het publiek de winnaar. Het publiek, zo stelt de organisatie, zijn de toekomstige klanten, namelijk docenten, studenten en beleidsmedewerkers.

De winnaar van de StudentsInc Pitch Competitie krijgt 500 euro en een adviesgesprek met een ervaren coach van StudentsInc. StudentsInc is een organisatie die studentondernemerschap ondersteunt.

Meedoen? Details vind je hier.