Wereldrecordpoging opdrukken in De Uithof

Het hockeyveld van Olympos is het podium voor de wereldrecordpoging

Altijd al in het Guinnes Book of Records willen komen? En ben je een heel klein beetje sportief? Eind deze maand moet op sportcentrum Olympos het record ‘samen één minuut lang opdrukken’ sneuvelen.

Er kan op 24 mei een heus wereldrecord worden gevestigd in De Uithof als meer dan 352 mensen zich tegelijkertijd opdrukken. Het huidige record werd in 2012 gevestigd in Mexico-City. De recordpoging vindt plaats op het hockeyveld van het sportcentrum Olympos.

De Utrechters Michiel Mos, afgestudeerd sociaal geograaf, en Joeri van de Riet, afstuderend HU-student Social Management zijn verantwoordelijk voor het opmerkelijke initiatief. Zij willen niet alleen ‘het vestigen van een wereldrecord’ van hun persoonlijke ‘bucketlist’ afstrepen, maar hebben ook een idealistisch motief. De titel van het evenement is ‘Utrecht Sterker’.

Van de Riet: “Opdrukken maakt je sterker. Als zo veel Utrechters zich samen één minuutje sterker willen maken, dan is er heel veel mogelijk in deze stad. Die boodschap willen we overbrengen.”

De deelnemers worden bovendien opgeroepen zich te laten sponsoren voor een goed doel naar keuze. Op die manier hopen de twee organisatoren zo veel mogelijk Utrechtse bedrijven, instellingen en verenigingen te interesseren. Mos en Van de Riet mikken op minstens 500 deelnemers.

De Sportraad, die alle Utrechtse studentsporters vertegenwoordigt, heeft zich inmiddels achter het sociale initiatief 'Utrecht Sterker' geschaard. Volgens voorzitter Niki Wijnen wil de raad hiermee laten zien dat studentensport van waarde kan zijn voor de stad Utrecht en daarmee een signaal afgeven richting de gemeente.

De Sportraad is sterk gekant tegen de dreigende afschaffing van de subsidie voor sportverenigingen. “Wij hebben aangegeven dat de studentenverenigingen zich meer zullen gaan inzetten voor maatschappelijke doelen als de subsidie behouden blijft. Door deelname aan dit evenement laten we zien dat we die belofte serieus nemen.”

Volgens Wijnen zullen studentsporters zich op 24 mei opdrukken voor twee goede doelen. Allereerst is dat het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis. De Sportraad heeft onlangs besloten dat de nabije buur tot maatschappelijk partner wordt bestempeld. Nieuwe inzamelingsacties van de Sportraad komen ten goede aan de kinderen in het ziekenhuis.

Daarnaast hebben de rugbyers van USRS, de tafeltennissers van Traiectum en de dames van voetbalvereniging Odysseus zich gekwalificeerd voor de EU-games. Het inschrijfgeld voor deze Utrechtse afvaardiging bedraagt zo'n 10.000 euro. Ook voor dat doel worden sponsorgelden gevraagd tijdens de recordpoging opdrukken.

Aanmelden kan hier.