Wetenschappers gaan protesteren voor klimaat

Met spandoeken en lawaai gaan scholieren door Utrecht lopen om aandacht te vragen voor klimaatverandering. De politiek doet veel te weinig om de opwarming van de aarde te bestrijden, vinden ze.

Wetenschappers moeten hen ronduit steunen, stelt de Nederlandse tak van de actiegroep Scientists for Future. De leden vragen hun collega’s om die vrijdag ook naar Utrecht te komen.

Klimaatstakers
“We willen als een blok van wetenschappers achter de klimaatstakers staan”, zegt Joseline Houwman, chemicus aan de Universiteit Utrecht. “We moeten nog even bedenken hoe we onszelf zichtbaar gaan maken. Misschien trekken we allemaal een labjas aan of dragen we buttons.”

De actiegroep verzamelde vorig jaar meer dan 2.100 handtekeningen van onderzoekers uit alle rangen en standen van de universiteit. Ook vijf wetenschapsorganisaties haakten aan, waaronder de Jonge Akademie. “Op basis van de best beschikbare wetenschappelijke kennis verklaren wij: de zorgen van de klimaatstakers zijn gegrond”, stond in de verklaring.

Milieuorganisaties
De zorgen zijn in de tussenliggende maanden bepaald niet weggenomen. Wetenschappers hebben de plicht om zichzelf te informeren en in beweging te komen, vindt Scientists for Future.

De scholieren krijgen voor het komende protest steun van allerlei milieuorganisaties, zoals Greenpeace, Extinction Rebellion en Fossielvrij, maar ook enkele politieke partijen, vakbonden en clubs als Grootouders voor het klimaat.