Wetenschappers: universiteiten moeten meer doen voor het klimaat

Foto DUB

De zogeheten klimaatbrief staat sinds maandag online en is dinsdagochtend door ruim 140 wetenschappers ondertekend onder wie ruim 30 wetenschappers van de Universiteit Utrecht. De 22 initiatiefnemers vinden dat juist de universiteiten het voortouw moeten nemen in de strijd tegen klimaatverandering. Vijf opstellers van de brief onder wie Jacqueline Cramer, komen van de UU.

De initiatiefnemers vinden dat uniersiteiten meer moeten investeren in duurzame energie en milieuvriendelijke oplossingen moeten bedenken voor hun kantines en conferentiediners. Ook stellen de initiatiefnemers voor om geen universiteitsgeld meer te steken in de fossiele industrie.

Minder vliegen
Nederlandse wetenschappers zouden verder minder vaak het vliegtuig moeten pakken als ze naar internationale conferenties gaan of onderzoek doen in andere werelddelen, vinden de initiatiefnemers.

“Onderzoekers kunnen niet verwachten dat ze serieus worden genomen in het debat over klimaatverandering als ze zelf de maatregelen die ze voorstellen niet uitvoeren. We moeten ons eigen verhaal op orde brengen als we willen dat anderen luisteren”, aldus de initiatiefnemers. Volgens hen is wetenschappelijke autoriteit juist van groot belang in het klimaatdebat. Ze vragen hun collega-academici om de strijd tegen klimaatverandering zichtbaar aan te gaan en te integreren in het onderwijs.

In Denemarken werd een soortgelijke brief in november door zo’n 650 wetenschappers getekend.