Wijsbegeertestudent Michiel Hekkens is de nieuwe campuscolumnist

De tweedejaars student Wijsbegeerte Michiel Hekkens werd woensdagmiddag uitgeroepen tot de nieuwe campuscolumnist van DUB. De column Verbeter de wereld, vernietig jezelf bezorgde hem de overwinning.

Hij ontving op de nieuwjaarsborrel van DUB het Erik Hardemanstipendium van 1000 euro en publiceert het komende jaar columns op DUB.

Michiel is zeer verheugd met zijn uitverkiezing. “Ik ben al enige tijd bezig om me te bekwamen in het schrijven van columns. Het is bijzonder om dat het komende jaar te doen met de universiteit en het studentenleven in het achterhoofd.”

In de winnende column beschrijft Michiel een neerslachtige avond in café De Morgenster op de dag dat de luchthaven in Brussel te maken krijgt met een terroristische aanslag. Terroristen die bommen laten afgaan om tweedracht te zaaien. In de kroeg roeren de vaste gasten zich met luide stem, drinken ze zich de vernieling in, maar herrijzen ze dag erop als een feniks uit hun nachtelijke braaksel.

De jury roemde het taalgebruik van Hekkens en de gedurfde manier waarop hij een serieus thema aan de orde stelde. Ze hoopt dat hij deze zeggingskracht het komende jaar ook kan toespitsen op het universitaire leven.

Met negentien bijdragen lag het aantal inzendingen hoger dan vorig jaar. De jury constateerde dat in veel bijdragen de persoonlijke ervaringen de boventoon voeren. Het was jammer dat niet de slag gemaakt werd naar een meer algemene constatering.

Michiel Hekkens won het woensdag van twee andere genomineerden. Alle drie de genomineerden zijn studenten.

Alise van Heerwaarde kreeg veel waardering voor haar column Over scriptie en zin. Deze gaat over de worsteling die ze had toen ze als student Spaans aan de bak moest met haar eindwerkstuk.

Zeinab Bouljhaf schreef de column Hoe mijn roze bubbel verdween. Zeinab studeert Islam & Arabisch. Zij neemt de lezer mee in een bijzondere beschrijving hoe haar identiteit als moslima een bepalende rol kan spelen.

De jury bestond dit jaar uit hoogleraar Psychologie Denise de Ridder, schrijver en AD-columnist Jerry Goossens, Studium Generale programmeur Erwin Maas, student Informatiekunde en snapchatondernemer Liam Tjoa en DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg.