Winnaars scriptieprijzen faculteit Geesteswetenschappen

Foto: Hans Schuurman

Quirine van der Meer Mohr en Johanna Schulting zijn de winnaars van de scriptieprijzen van de faculteit Geesteswetenschappen. Dit werd dinsdag bekend gemaakt tijdens de opening van het facultaire jaar in Leeuwenbergh.

Een bos bloemen, een oorkonde én een bedrag van 500 euro kregen kunsthistorica Quirine van der Meer Mohr (beste onderzoeksmasterscriptie) en taalwetenschapster Johanna Schulting (beste academische masterscriptie). Ze werden door een vierkoppige jury uitgeroepen tot de winnaars van de scriptieprijzen 2014-2015. Elf scripties werden er in totaal voorgedragen, waarvan zes studenten door de jury werden genomineerd.

Quirine van der Meer Mohr werd gekozen vanwege haar scriptie over de Engelse landschapsschilder William Turner. Ze onderzocht de positie van deze schilder tegenover Nederland en Nederlandse kunst en hoe dit reflecteert op de contemporaine kunst in Engeland in de periode van de vroege negentiende eeuw.

Winnares Johanna Schulting deed voor haar scriptie veldonderzoek naar imperatieve zinnen in het Duits-Nederlandse grensgebied. Zij wilde de bestaande theorie van Sjef Barbiers toetsen, die verklaart dat er verschillende zinsbouwmogelijkheden zijn van de gebiedende wijs in het Duits en het Nederlands.

De jury was blij dat er vorig jaar werd besloten om wetenschappelijke en maatschappelijk relevante scripties niet meer uit elkaar te trekken. Volgens juryvoorzitter Iris van der Tuin hebben veel wetenschappelijke scripties namelijk een grote maatschappelijke urgentie en zijn maatschappelijk urgente scripties over het algemeen wetenschappelijk van heel hoge kwaliteit.

Dit jaar werd er afzonderlijk gekeken naar de scripties van de eenjarige master en de onderzoeksmaster. In de beoordeling heeft de jury met name gelet op “de zelfstandigheid van de student, stijl, heldere argumentatie, bijdragen aan een concreet wetenschappelijk debat, epistemologische en methodologische vernieuwing, practice what you preach oftewel doe wat je belooft en de feitelijke deliverables”.