Winnen doe je bij… de Nationale Studenten Enquête!

Illustratie: Postcode loterij

Elk jaar krijgen alle studenten in het hoger onderwijs een vragenlijst toegestuurd van stichting Studiekeuze123: wat vinden ze van hun docenten, het onderwijsprogramma, de faciliteiten en andere zaken binnen hun opleiding?

Alleen vorig jaar gebeurde dat een keertje niet, vanwege de coronacrisis. En het jaar dáárvoor deden de hogescholen niet mee. Er speelden toen technische problemen en conflicten over de inhoud van de enquête zelf.

Maar goed, zand erover. Instellingen zijn inmiddels door de minister verplicht tot deelname en de vragenlijst is grondig vernieuwd. Studenten zijn geen half uur kwijt aan het invullen, maar hooguit een kwartiertje.

Prijzen als lokkertje
Hoe meer studenten de Nationale Studenten Enquête (NSE) invullen, hoe beter. Om studenten over de drempel te helpen, verloot Studiekeuze123 een aantal prijzen. Studenten kunnen een Apple Macbook Air winnen ter waarde van 1.199 euro. Ook worden er vier Sony noise cancelling koptelefoons uitgedeeld (380 euro per stuk) en drie keer een Logitech Master Series muis en toetsenbord van 218 euro. Daar bovenop komen 400 Bol.com-cadeaubonnen van elk 25 euro.

In eerdere jaren kregen de winnaars reischeques of coupons van Ticketmaster, “maar daar hebben ze nu even niet zoveel aan”, zegt medewerker Anke Koopmann. Dus wilde de stichting iets anders verzinnen. Zij heeft studenten uit haar netwerk gevraagd wat leuke prijzen zouden zijn.

Sponsor Logitech
De muizen en toetsenborden van Logitech zijn overigens beschikbaar gesteld door dat bedrijf zelf. Die prijzen zijn dus eigenlijk gesponsord. Dat liep via het reclamebureau dat ook helpt bij de campagne voor de NSE, vertelt Koopmann.

In totaal zijn er dus 408 prijzen (los van prijzen die sommige hogescholen en universiteiten zelf uitloven). Hoe groot is de kans dat je wint?

Een recordaantal van maar liefst 843 duizend studenten heeft dit jaar een uitnodiging gekregen voor de NSE. Meestal vult 35 à 40 procent de enquête in, dus laten we zeggen dat er 300 duizend deelnemers zijn.

Loterij
Dan wint één op de 735 deelnemers een prijs! Ter vergelijking, de kans dat je vier keer achter elkaar zes gooit met een dobbelsteen, is kleiner dan dat je iets wint met de NSE. Er zijn loterijen waarin je minder kans maakt, en daar moet je lootjes voor kopen. Deelname aan de NSE is gratis.

Opleidingen kunnen de uitkomsten van de enquête gebruiken om hun onderwijs te verbeteren. Ook studiekiezers hebben er iets aan: zij kunnen zien bij welke opleidingen studenten tevreden zijn.