Wél een coronapas voor The Basket, niet voor Gutenberg of Lodewijk

Bij The Basket is binnen een coronapas verplicht. Foto DUB

Voor horeca in panden van de Universiteit Utrecht is geen QR-code nodig om er binnen te mogen. Dat stond afgelopen vrijdag in de laatste corona update. Kantines en koffiebars zoals Gutenberg en Lodewijk worden gezien als besloten eet- en drinkgelegenheden.

Maar voor wie koffie wil drinken bij een tent die niet aan de UU of hogeschool gelieerd is, zoals The Basket of The Village Coffee Bar moet daarentegen wel een QR-code laten zien. The Village Coffee Bar op het Utrecht Science Park is overigens nog niet open vanwege de belemmeringen die de pandemie met zich meebrengt.

Aan UU verbonden
Het verschil tussen de Espressobars Gutenberg en Lodewijk enerzijds en The Basket en The Village anderzijds, is dat de eerste twee organisatorisch aan de UU verbonden zijn. Dat je  als buitenstaander toch gewoon naar binnen kan bij Gutenberg of de kantine van het Educatorium doet daar niets aan af.

Ook om te wandelen in de Botanische Tuinen is geen coronapas nodig. De tuinen zijn een museum en zijn daarom vrij toegankelijk. Wie in het tuincafé wil zitten, moet weer  wel een QR-code kunnen laten zien. “Dat ging afgelopen weekend prima”, vertelt directeur Fenna van Charldorp-Hanraets. “Voor de mensen die binnen wilde zitten, hebben we de code eenvoudig kunnen checken. Bezoekers die het terras verkozen konden zonder coronapas plaats nemen.”

Drankje na de cursus
Ondoorzichtig is het wel of niet moeten hebben van een coronapas wel. Zo mogen studenten die bij Parnassos oefenen of een cultuurcursus volgen, zonder QR-code wat in de bar drinken. “Het zijn toch vooral de studenten en medewerkers die hier de cursussen volgen”, zegt Parnassosdirecteur Marieke van Merriënboer.

Maar studenten bij Olympos die na het sporten een drankje willen doen, hebben bij het café wel een coronapas nodig. Dat komt dan weer omdat Olympos als stichting niet direct aan de UU of hogeschool verbonden is en Parnassos wel. Overigens controleert Parnassos wel bij de bar wanneer er een voor iedereen toegankelijke voorstelling staat gepland of als de bar is afgehuurd.

De Faculty Club in het Academiegebouw hoeft ook geen coronacheck te doen. De bar is alleen toegankelijk voor leden en activiteiten worden gezien als besloten bijeenkomsten.

Studium Generale en promoties
Voor de bijeenkomsten van Studium Generale is de komende tijd wel een coronapas nodig. Dit zijn lezingen voor een breed publiek. Ook in het Academiegebouw zal bij de deur gecontroleerd worden.

Dat geldt niet voor andere lezingen, symposia of academische plechtigheden als een oratie of een promotie. Deze worden dan weer gezien als een grotendeels besloten bijeenkomst. Ook bij de borrel achteraf hoeft geen gecontroleerd te worden.

Diplomauitreikingen worden door de UU gekarakteriseerd als een onderwijsactiviteit. Dus ook die kunnen zonder coronacheck plaatsvinden, zelfs wanneer deze op een externe locatie als de Jaarbeurs worden georganiseerd.