XP-gebruikers krijgen waarschuwing van UU

Wie na vandaag nog met een XP-computer inlogt op het UU-netwerk krijgt een mail van de universiteit. De XP-gebruikers worden in die mail aangespoord om hun besturingssysteem te vernieuwen.

Met deze actie reageert de universiteit op de naderende XPocalypse. Vanaf 8 april beëindigt Microsoft de support voor Windows XP. Microsoft repareert de kwetsbare plekken in het besturingssysteem  dan niet meer, waardoor XP-gebruikers een groter risico lopen om gehackt te worden.

XP-gebruikers kunnen na 8 april nog gewoon op het UU-netwerk, maar ze krijgen wel een mail van de universiteit waarin staat dat ze met hun computer een beveiligingsrisico lopen.

Hoeveel XP-computers na 8 april nog op het UU-netwerk inloggen, is niet duidelijk. De computers die beheerd worden door de centrale ict-afdeling zijn de afgelopen maanden gemigreerd naar Windows 7. De XP-computers op het netwerk zijn eigen pc's van studenten en medewerkers. Op een willekeurig moment op een werkdag zijn er nu zo'n 250 XP-computers ingelogd op het UU-netwerk.

Volgens Microsoft zijn er in Nederland nog ruim 1 miljoen gebruikers van Windows XP. Kijk je naar de bezoekers van DUB, dan blijkt momenteel circa 5 procent nog XP te gebruiken (bron: Google Analytics).

“Onze grootste zorg is dat er na 8 april massaal misbruik gemaakt gaat worden van kwetsbaarheden in Windows XP”, vertelt René Ritzen, security officer van de Universiteit Utrecht. "XP-gebruikers lopen persoonlijk een groter risico, maar geïnfecteerde pc's geven ook overlast op het UU-netwerk. Besmette computers worden regelmatig gebruikt om spammails of malware te versturen, en dat genereert verkeer op ons netwerk dat niet gewenst is."

Als geïnfecteerde computers overlast geven, dan worden ze van het UU-netwerk geweerd. Dat is overigens al jaren beleid van de universiteit, vertelt Ritzen. “Als je na 8 april nog Windows XP gebruikt, dan is dat risico groter dat dit met jou gebeurt.”