Young Leaders League zoekt masterstudenten

Masterstudenten die zich dit jaar extra willen profileren, kunnen zich tot 15 september  inschrijven voor het universiteitsbrede honours-programma Young Leaders League. Voor de 120 plaatsen hebben zich pas zo'n 60 studenten aangemeld.

Fried Keesen, onderwijsdirecteur van het honours-traject, betwijfelt of hij de 120 nog gaat halen, maar hij hoopt dat er nog masterstudenten zijn die interesse hebben in het programma. In de Young Leaders League (YLL) gaat het niet om het vergaren van extra kennis door middel van colleges, zegt hij. In de league worden studenten uitgedaagd om over de grenzen van de eigen studie te kijken en zo maatschappelijke vernieuwingen in gang te zetten.

Meer plaats
“De deelnemers volgen allemaal een andere studie, maar hebben gemeen dat ze een verschil willen maken in het leven”, zo leert de ervaring van Keesen met de lichting van het afgelopen jaar. “Vorig jaar was de eerste editie. Toen hadden we plek voor 80 studenten. Na selectie bleven er uiteindelijk 69 over. Voor dit jaar meldden zich er net een paar meer dan 50 aan. Dat is vergelijjbaar met de aanmelding van begin september vorig jaar, maar nu hebben we plaats voor 120 studenten.”

Keesen merkt tijdens de selectie-interviews dit jaar, dat studenten echt goed hebben afgewogen waarmee ze hun tijd naast de studie willen vullen. “De langstudeerboete, de huidige conjunctuur; het zijn oorzaken waardoor studenten selectiever worden. Wat ga ik doen om me te onderscheiden? Ga ik naar het buitenland, ga ik stage lopen, ga ik voor een cum laude of ga ik de Young Leaders League doen?”

Onbekend
Ook is de YLL misschien nog niet zo bekend. “Dat bleek vorige week toen ik tijdens de introductie van twee masteropleidingen een praatje over de Young Leaders League hield.” Inmiddels hebben alle masterstudenten die hun bachelor met een 7,2 of hoger gemiddeld afrondden, een mailtje gekregen over de YLL waardoor er al weer een aantal aanmeldingen binnen zijn.

“In de selectiecriteria staat als indicatie dat je een 7,5 moet hebben, maar het gaat ons minder om het gemiddelde cijfer dan om de motivatie. Wat belangrijk is, is  dat iemand de YLL naast de master kan doen zonder dat de studie in gevaar komt.”

De honoursstudenten komen voornamelijk buiten de geijkte collegetijden bij elkaar. De symposia en workshops zijn meestal in de avonduren of in het weekend. De voertaal is Engels en er zijn 15 studiepunten mee te verdienen. Hiervoor moeten studenten onder meer in groepjes een project bedenken en uitvoeren en moeten ze in de zomervakantie in het buitenland naar een Summerschool. De eerste bijeenkomst is in het weekend van 29 september.