Zachte knip? Dan sneller de langstudeerboete

Het gaat om studenten die gebruik maakten van de ‘zachte knip’ tussen bachelor en master: ze moesten nog een paar bachelorvakken halen, maar mochten alvast aan hun masteropleiding beginnen.

In juli sloeg bestuurder Paul Rullmann van de TU Delft alarm. Delftse studenten stonden destijds ingeschreven voor zowel hun master- als hun bacheloropleiding en verspeelden daardoor een uitloopjaar. “Die dubbele inschrijving was louter administratief”, zegt Rullmann. “Niemand kon weten dat ze daardoor eerder de langstudeerboete zouden moeten betalen.”

Het leidt ertoe dat gelijke gevallen ongelijk worden behandeld. Aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Vrije Universiteit bleven deze studenten bijvoorbeeld ingeschreven als bachelor tot ze daadwerkelijk hun diploma op zak hadden. Deze studenten verspeelden dus geen uitloopjaar als ze alvast wat mastervakken volgden.

Het gaat in Delft om meer dan zeshonderd studenten. Een oplossing lijkt niet in zicht. “Het is afwachten wat het nieuwe kabinet doet”, zegt Rullmann. “De Tweede Kamer heeft zijn onmacht al laten blijken, dus er zal waarschijnlijk niet zo snel iets aan veranderen.”

De zachte knip was juist bedoeld om studievertraging te beperken. “We gingen de harde knip invoeren en deze studenten zaten in de overgangsregeling”, licht Rullmann desgevraagd nader toe. “Het waren goede studenten, die al bijna klaar waren met hun bachelor. Wij konden niet weten dat dit masterjaar dubbel zou tellen in een regeling die daarna pas werd bedacht.”

De universiteit heeft geprobeerd om de inschrijving in de masteropleiding voor deze studenten alsnog te schrappen, maar dat mocht niet van het ministerie. Er kon geen uitzondering worden gemaakt.

Vanaf 1 september geldt in principe de ‘harde knip’ voor het hele hoger onderwijs, waardoor studenten niet meer aan hun masteropleiding kunnen beginnen voordat ze hun bachelordiploma hebben. Alleen de Vrije Universiteit, de Universiteit Tilburg en Wageningen Universiteit hebben uitstel gekregen.