Zeeuws University College breidt uit met bèta-afdeling

Tienjarig bestaan van het UCR in 2014. Foto DUB

University College Roosevelt (UCR), onderdeel van de Universiteit Utrecht, verwacht dat het nieuwe Department of Engineering and Innovation de jaarlijkse instroom met honderd studenten zal doen toenemen.

Zeeuwse thema’s
Het onderwijs sluit aan op ‘Zeeuwse thema’s’ als water, energie en biobased economy (van voedselproductie tot het ontwikkelen van duurzame bouwmaterialen). “UCR zal geen pure techneuten opleiden”, zegt decaan Bert van den Brink, “maar bèta’s met een brede blik op duurzame technologische oplossingen voor deltavraagstukken.”

Voor de bèta-afdeling is de komende tien jaar 17 miljoen euro nodig. Het kabinet, de provincie en de gemeente dragen samen 14 miljoen euro bij. Voor de resterende drie miljoen kijkt de universiteit onder meer naar Europese gelden, zegt een woordvoerder.

Leefbaarheid
Zeeland doet erg zijn best om bedrijven en bewoners aan zich te binden. In de zogeheten ‘regio deal’ trekken het kabinet en de provincie samen zeventig miljoen euro uit om de leefbaarheid te vergroten en een impuls te geven aan kennis en innovatie.

In de hoop dat jonge Zeeuwen niet voorgoed vertrekken, gaf de provincie alle scholieren die geslaagd zijn voor hun examen dit jaar een brief mee met de oproep om Zeeland niet te vergeten. Uit onderzoek zou blijken dat slechts een kwart van de jongeren na afstuderen terugkeert.