Zeeuwse communicatieopleiding gaf genadezesjes

Eén op de vijf afstudeerscripties van de opleiding communicatie van de Hogeschool Zeeland had geen voldoende mogen krijgen. Van nog eens 10 procent van de scripties was het niveau twijfelachtig.

Tot die conclusie komt een commissie van deskundigen die de Zeeuwse communicatieopleiding keurde in opdracht van de NVAO. De opleiding krijgt tot september volgend jaar de tijd om het afstudeerniveau te verbeteren. Anders moet ze haar deuren sluiten.

Bij haar bezoek aan de opleiding in Vlissingen vroeg de commissie aanvankelijk achttien scripties op. Van de opleiding hadden ze een cijfer gekregen dat varieerde van een 5,6 tot een 9. Volgens de deskundigen hadden vijf van deze scripties een onvoldoende moeten krijgen. Ze twijfelden bovendien aan het hbo-niveau van vier andere scripties.

Op verzoek van de opleiding bestudeerde de commissie later nog eens 30 scripties, waarmee de teller op 48 kwam. Daarvan vond ze in totaal 19 procent onvoldoende en nog eens 12 procent “twijfelachtig”.

Het bestuur van de NVAO stelt in haar eindoordeel dat “te veel studenten van de laatste drie afstudeerlichtingen onterecht zijn geslaagd”. En: “Scripties van laag niveau worden te gemakkelijk als (net) voldoende beoordeeld.” Wel zijn de als hoog beoordeelde scripties “inderdaad” goed tot zeer goed en toont de kwaliteit van de scripties in de afgelopen drie jaar een stijgende lijn.

De opleiding werkt aan een herstelplan en de NVAO vertrouwt er op dat ze over een jaar door de herkeuring kan komen. In de Keuzegids hbo is de Zeeuwse communicatieopleiding de nummer drie van de ranglijst. Het jongste deskundigenoordeel was daarin nog niet meegenomen.