Zes teams krijgen Nederlandse Hogeronderwijspremies

Welk onderwijsteam mag het hoogste geldbedrag mee naar huis nemen? Illustratie Pixabay

De Nederlandse Hogeronderwijspremies werden in 2021 voor het eerst uitgereikt en zijn bedoeld als blijk van waardering voor docenten. Toen was Mixed Classroom van de Universiteit Utrecht één van de winnaars. De prijs is in het leven geroepen door de toenmalige minister van OCW Ingrid van Engelshoven. Haar opvolger  Dijkgraaf zegt over de prijs: “Innovatie en samenwerking zijn in het onderwijs net zo belangrijk als in het onderzoek. Dat wil ik met deze premie dan ook waarderen en stimuleren.”

Er is een bedrag van 5 miljoen euro te verdelen: de genomineerde teams ontvangen 1,2 miljoen euro, 800.000 euro of 500.000 euro. Dat geld mogen ze gebruiken om een “bijzondere bijdrage te leveren aan de vernieuwing en/of verbetering van het hoger onderwijs”. De prijsuitreiking is op 12 mei tijdens het Comeniusfestival van het ComeniusNetwerk dat zich inzet voor onderwijsvernieuwing. Dan wordt bekend welk team welk bedrag mee naar huis krijgt.

Genomineerde teams:
·         Inclusive Community Lab (NHL Stenden Hogeschool)

·         Pulsed (Fontys Hogeschool)

·         Codarts Student Life programma (Codarts Rotterdam, Hogeschool voor de Kunsten)

·         Amsterdam Law Practice (Universiteit van Amsterdam)

·         The Learning Mindset  (Universiteit Leiden)

·         Shaping Responsible Futures (Technische Universiteit Twente)