Zijlstra: besturen is nevenactiviteit

Studenten van nu zijn niet verwend, zegt staatssecretaris Zijlstra. Desondanks zullen ze een steeds groter deel van hun studie zelf moeten betalen.

De bewindsman is er in een interview met universiteitskrant Erasmus Magazine eerlijk over: “Studenten die verwend waren, waren de studenten van mijn generatie en die daarvoor: toen was alles veel soepeler”. Toch denkt hij dat ook de huidige studenten meer aankunnen dan ze nu beweren.

In het interview zegt Zijlstra dat hij het hoger onderwijs wil verbeteren, maar dat het kabinet ook achttien miljard euro moet bezuinigen. Daarom doet de overheid “steeds een stapje verder terug” in de financiering van opleidingen, zegt hij. De “duimschroeven” worden aangedraaid in de hoop dat er dan ook sneller gestudeerd wordt. Vanaf september krijgen trage studenten een langstudeerboete en wordt, als het aan de staatssecretaris ligt, de basisbeurs in de masterfase afgeschaft en het ov-recht ingeperkt.

De kritiek dat hij bestuurswerk van studenten ontmoedigt, wuift hij weg. “Deze discussie komt steeds terug. Actief zijn bij een vereniging heet niet voor niets een nevenactiviteit, dat is de essentie: dat je dit naast je studie doet (…). Het is ook een kwestie van kiezen, als je én je studie goed wil doen, én je wilt een bestuursfunctie hebben, én uitgebreid genieten van het studentenleven, dan wordt het krapjes.”