'Zijlstra bevordert kwakzalverij'

Staatssecretaris Zijlstra is genomineerd voor de Meester Kackadorisprijs voor de kwakzalver van het jaar. Ook een Wageningse hoogleraar maakt kans op de onderscheiding.

Ieder jaar stelt de Vereniging tegen de Kwakzalverij een lijst samen van mensen of instellingen die de kwakzalverij in Nederland hebben bevorderd. Daar staan meestal een paar medisch onderzoekers met alternatieve overtuigingen op en zorgverzekeraars die een onbewezen behandelwijze blijven vergoeden.

Deze keer moet Halbe Zijlstra eraan geloven. Onder zijn bewind kunnen Nederlandse studenten namelijk met studiefinanciering in het buitenland een opleiding tot chiropractor volgen, stelt de vereniging. Chiropraxie is een holistische geneeswijze die met het kraken van de wervels allerhande aandoeningen probeert op te lossen.

De vereniging vindt het “kwalijk” dat studenten voor een opleiding tot chiropractor studiefinanciering kunnen krijgen, terwijl ze “na repatriëring een waardeloos diploma hebben, dat niet door de overheid wordt erkend”.

De jury overwoog de Dienst Uitvoering Onderwijs en internationaliseringsorganisatie NUFFIC te nomineren, omdat die de regeling voor meeneembare studiefinanciering uitvoeren. Maar de juryleden kozen uiteindelijk voor de verantwoordelijke bewindsman.

Ook de Wageningse celbioloog en immunoloog Huub Savelkoul maakt kans op de prijs. “Al geruime tijd maakt de jury zich zorgen over zijn al te grote bereidheid om ook serieus wetenschappelijk onderzoek te doen naar hypothesen afkomstig uit de alternatieve wereld. Zo deed hij enige jaren geleden onderzoek naar de relatie tussen voeding en ADHD en die tussen darmproblemen en autisme.”

Verder is onder meer het onderwijsinstituut Scheidegger, deel van NCOI Opleidingsgroep, genomineerd, omdat dit instituut korte opleidingen in klassieke homeopathie en natuurlijke geneeskunde aanbiedt.

In 2008 was de rector van de Vrije Universiteit genomineerd, vanwege zijn onderzoek naar het nut van acupunctuur bij ivf-behandelingen. Die verloor toen nipt van de NCRV, die een serie maakte over patiënten die hun heil zochten bij alternatieve genezers.