Zijlstra eist 78.000 euro terug van HU

De Hogeschool Utrecht moet ruim 78.000 euro terugbetalen aan het ministerie van Onderwijs. De instelling heeft een voormalig bestuurslid van Domstad Hogeschool een te hoge ontslagvergoeding gegeven.

De bestuurder kreeg ruim 104.000 euro mee, terwijl zij maar recht had op iets meer dan 26.000 euro, schrijft het AD vandaag. Het gaat om Simone de Wit, de toenmalige voorzitter van Domstad Hogeschool, meldt Trajectum. Deze pabo met 800 studenten fuseerde in 2010 met de Hogeschool Utrecht.

De Hogeschool Utrecht zal het geld terugbetalen, zegt een woordvoerder tegen Trajectum. ‘Met de kennis van nu’ is de hogeschool van mening dat de vergoeding inderdaad te hoog was.

Het ministerie van Onderwijs kan geld terugeisen van een universiteit of hogeschool als het ‘ondoelmatig’ wordt besteed. Op die manier vorderde het ministerie eerder al geld terug bij de Hogeschool Inholland en de TU Delft.

Naar alle waarschijnlijkheid mogen bestuurders vanaf 1 januari nog maximaal 75.000 euro ontvangen als ontslagvergoeding. Dat staat in de Wet normering topinkomens, die alleen nog moet worden goedgekeurd door de Eerste Kamer. Krijgen bestuurders vanaf 2013 toch meer salaris dan is toegestaan, dan kan het ministerie dat bij hen terugvorderen.