Zorgen over huisvesting nemen toe bij Sociale Wetenschappen

De komende jaren dreigt er een tekort aan kantoorruimte en onderwijszalen voor de faculteit Sociale Wetenschappen.

Blijdschap bij Sociale Wetenschappen: psychologen Iris Engelhard en Bram Orobio de Castro krijgen ieder een Vici-beurs van anderhalf miljoen euro. Met dat geld kunnen ze promovendi en postdocs aanstellen om zo een eigen onderzoeksgroep te vormen.

Fijn natuurlijk, dat de faculteit miljoenen binnenhaalt voor onderzoek. Maar waar moet het nieuw aan te stellen personeel komen te werken? De faculteit zit namelijk al nogal krap in de vierkante meters.

Faculteitsdirecteur Frank Jan van Dijk moest er dinsdag in de faculteitsraad om lachen als een boer met kiespijn. “Als wij mooie successen boeken [met subsidies, red.] is bij mij altijd de eerste vraag: waar laten we ze?”

Waar het nieuwe personeel komt te zitten, is nog een groot vraagteken. “We moeten een tussenoplossing zoeken, voorafgaand aan een tussenoplossing waar we nu met Vastgoed & Campus [de vastgoedafdeling van de UU, red.] over praten”, zei Van Dijk. “En vraag me niet hoe die oplossing er uit ziet”, voegde hij toe.

Ook op onderwijsgebied zijn er huisvestingszorgen. Nu al krijgen studenten soms college in de bioscoop, bleek tijdens de faculteitsvergadering. Komende jaren moet er waarschijnlijk nog verder worden geïmproviseerd.

Redenen: de renovatie van het Minnaertgebouw en de plannen om het Educatorium volgend jaar te renoveren. Daardoor moet er uitgeweken worden naar alternatieve onderwijslocaties. Gedacht wordt aan de zalen op het terrein van Diergeneeskunde en aan het pand aan de Israëlslaan (nabij Stadion Galgenwaard).

“Het is onvermijdelijk dat we onderwijs verder weg moeten gaan roosteren”, zei Van Dijk dinsdag. “Ik snap dat dat voor docenten vervelend is. Als je in De Uithof bent, is het niet prettig als je naar de Israëlslaan moet voor een werkgroep.”