Zorgen UU over nieuwe Leidse apothekersmaster

De Utrechtse farmaceuten zijn niet blij met de plannen van de Leidse universiteit om een eigen farmacie-master te starten. Volgens departementsvoorzitter Ton de Boer is een nieuwe studie die opleidt voor het apothekersvak overbodig. De Utrechtse en de Groningse universiteit hebben bezwaar aangetekend.

“We zitten hier niet direct op te wachten”, zegt De Boer over het Leidse voornemen om in 2016 een master Farmacie aan te bieden. De Boer stelt dat de Utrechtse en de Groningse masters op dit moment erg hun best doen om de eigen masterinstroom te vergroten. Beide universiteiten zeggen ruim voldoende mogelijkheden te zien om een grotere toeloop op te vangen.

Op dit moment beschikt Leiden alleen over een bachelor Biofarmaceutische Wetenschappen. Als afgestudeerden van die opleiding een master willen volgen gericht op het apothekersvak moeten ze overstappen naar een premastertraject in Utrecht of Groningen.

Per aankomende september is de Leidse bachelor Biofarmaceutische Wetenschappen zo ingericht dat deze zonder bijspijkercursussen aansluit op een driejarige beroepsgeoriënteerde master. Tegelijkertijd heeft de Leidse universiteit een aanvraag ingediend om een eigen farmaciemaster te mogen aanbieden vanaf september 2016. Vooralsnog wordt uitgegaan van een instroom van maximaal 50 studenten per jaar.

Een nieuwe universitaire opleiding krijgt alleen groen licht als bewezen wordt dat er voldoende geïnteresseerde studenten zijn en dat de (toekomstige) arbeidsmarkt gediend is met de studie. Als er soortgelijke opleidingen in Nederland bestaan, mogen die daarover ook hun zegje doen. De Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen hebben onlangs laten weten bezwaar te maken tegen de nieuwe opleiding.

De Utrechtse departementsvoorzitter Ton de Boer meldt dat de interesse van studenten voor farmacie lijkt af te nemen na een enorme toeloop een aantal jaar terug. Al jaren beginnen er zo’n 40 studenten minder aan de Utrechtse master dan de opleiding aankan. De beschikbare capaciteit is 180 studenten. “Op dit moment krijgen wij onze master dus niet vol, en ook Groningen zou meer studenten willen.”

Bovendien zijn de Utrechtse en Groningse farmaceuten het niet eens met de Leidse claim dat de nieuwe studie zich radicaal onderscheidt. De opzet van de master in Leiden is sterk medisch gericht en heeft een praktische inslag; zo volgen studenten maar liefst twee jaar coschappen. De Leidse universiteit zegt daarmee in te springen op een ontwikkeling waarin de apotheker steeds meer wordt gezien als medebehandelaar naast de arts en waarin er steeds meer aandacht is voor medicatie die veilig is voor de patiënt.

Volgens De Boer werken de Utrechtse farmaceuten aan een nieuw curriculum waar juist dat soort aspecten een grote rol spelen. “Dat doen wij dus óók. Het lijkt me niet meer dan eerlijk dat plannen voor een nieuwe opleiding vergeleken worden met nieuwe plannen van bestaande opleidingen.”

De opleidingen in Utrecht en Groningen maken zich bovendien zorgen over het aantal stageplaatsen voor studenten, zeker als in Leiden de duur van de stages wordt uitgebreid. Ook de ontwikkeling in de beroepsperspectieven voor apothekers zouden een nieuwe opleiding niet rechtvaardigen.

De commissie die de Leidse aanvraag moet beoordelen zal binnenkort advies uitbrengen aan het ministerie.