Zwolse journalistiekopleiding alsnog goedgekeurd

De Hogeschool Windesheim kan opgelucht ademhalen: haar geplaagde bacheloropleiding journalistiek is herkeurd en hoeft de deuren niet te sluiten. Onderwijskeurmeester NVAO geeft de studie vandaag opnieuw groen licht.

De studie voldoet weer aan alle eisen, concludeerde de visitatiecommissie die de opleiding onder de loep nam. Daar heeft de opleiding het afgelopen jaar hard voor moeten werken: de docententeams zijn “herzien” en de inhoud van het onderwijsprogramma is flink aangepast. Een verrassing is het NVAO-besluit overigens niet: afgelopen december liet de visitatiecommissie na een tussentijds bezoek al doorschemeren dat de opleiding zijn zaken weer op orde had.

Opleidingsdirecteur Hans de Clerq is blij met de definitieve goedkeuring. “We voelen het als onze plicht om de goede naam die de opleiding voorheen altijd had, weer waar te maken.” De blik is volgens hem op de toekomst gericht, maar “zonder de lessen te vergeten die geleerd zijn”.

De schrik zat er goed in, anderhalf jaar geleden. In februari 2012 werd bekend dat een groot deel van de afstudeerscripties van de Zwolse journalistiekopleiding onterecht een voldoende had gekregen. Minstens 86 van de 360 studenten die in 2010 en 2011 afstudeerden, hadden geen diploma mogen ontvangen. De opleiding kreeg een jaar de tijd om de boel op orde te brengen, anders was het einde verhaal geweest.