Zwolse journalistiekopleiding weer op de rails

De opleiding journalistiek van de hogeschool Windesheim is uit de gevarenzone. De geplaagde bachelor is weer van voldoende niveau, oordeelt accreditatieorganisatie NVAO.

Een jaar geleden kwamen er forse problemen aan het licht bij de Zwolse journalistiekopleiding. Een kwart van de afstudeeropdrachten bleek ondermaats en minstens 86 van de 360 studenten die in 2010 en 2011 afstudeerden, hadden geen diploma mogen krijgen.

De opleiding kreeg een jaar de tijd om haar zaken op orde te brengen. Op basis van de meest recente afstudeerdossiers concludeert de NVAO dat het niveau ‘terug aan de maat’ is, laat Windesheim op de website weten.

Volgens de hogeschool is het afgelopen jaar onder meer de examencommissie van journalistiek versterkt en zijn de scriptiebegeleiding en ‘inhoudelijke sturing’ verbeterd. De NVAO zou er vertrouwen in hebben dat de gehele opleiding op een duurzame manier is verbeterd. In 2013 kan journalistiek zich laten accrediteren voor de gebruikelijke periode van zes jaar.