Amsterdam een van de beste studentensteden in de wereld

Illustratie: Pixabay

Utrecht is niet in de lijst opgenomen omdat een van de eisen is dat de stad minstens twee universiteiten moet hebben in de meest recent QS World University Rankings. In die ranking staat alleen de UU en op plaats 110 van de 1.300 beoordeelde universiteiten. De ranglijst wordt elke twee jaar gemaakt door QS Quacquarelli Symonds samen met Elsevier, en gepubliceerd op de website topuniversities.com.

De hoge positie van Amsterdam in de ranglijst is te danken aan goede resultaten op vijf indicatoren. Daarbij gaat het om de mening van studenten, de mening van werkgevers, diversiteit, de aantrekkelijkheid van de stad en betaalbaarheid. Kijkend naar de voorkeuren van aankomende studenten, scoort de hoofdstad van Nederland hoog. Het is onder studenten de zesde meest gewilde studentenstad in de wereld. Amsterdam komt zelfs op de vierde plaats op basis van de beoordelingen van alumni. Daarnaast heeft de stad een redelijk goed imago bij internationale werkgevers: die zetten Amsterdam op plek 49.

Amsterdam scoort niet hoog als het gaat om de betaalbaarheid om een opleiding te volgen. In dat rijtje komt de stad op plaats 77. Toch lijkt dat beter te worden. Amsterdam steeg op dit punt dertien plaatsen ten opzichte van vorig jaar. Daarbij is met name gekeken naar het collegegeld en de kosten voor het levensonderhoud.

Londen voert voor de derde achtereenvolgende keer de lijst aan, gevolgd door München. Deze stad steeg van de vierde naar de tweede plek.  Ook Seoul maakt een aanzienlijk sprong, van de tiende naar de derde plaats, en deelt deze bronzen medaille met Tokyo.