Angry Birds en innovatie

Is innovatie werkelijk te sturen? Melanie Peters van Studium Generale vraagt het zich af na het horen van het verhaal van het razendpopulaire spelletje Angry Birds.

Vorige week hoorde ik het verhaal van Angry Birds. De trots van de Helsinki-regio als het gaat om innovatie. Het was op een serieuze conferentie over de rol van interactie met publiek en draagvlak voor innovatie, met hoop op economische groei voor de Europese regio's.

Serieus? Ja, het spel Angry Birds is een voorbeeld. Het veroverde de wereld. Ze spreken in Helsinki niet eens meer van incubators. Tijd om te incuberen is er niet. Binnen 35 dagen was het spel al 50 miljoen keer gedownload. In de Wired van september stond Helsinki met 10 van dit soort voorbeelden in de top 100 van Europe's hottest startups 2012.

Volgens de autoriteiten was het verstandig lokaal beleid waardoor dit tot stand kon komen. Het opvatten van innovatie als een proces van cocreatie. Als Harvard en de gemeente Cambridge het Facebook niet zo moeilijk hadden gemaakt, hadden ze vast nog in Massachusetts gezeten en niet naar Californië hoeven verhuizen.

Hoeveel geld er verdiend is met Angry Birds vertelt het verhaal niet. Wel dat het nu veel meer is dan een spel, het is een brand geworden. Aan alle t-shirtjes, broodtrommeltjes, knuffels en snoepjes van Angry Birds wordt meer verdiend dan aan het spelletje. De brouwerij die Angry Birds-cola op de markt bracht verdient nu meer aan cola dan aan bier. So what's the innovation? De software van het spelletje, bedacht door slimme programmeurs of het vermarkten van de poppetjes?

Wat vertelt ons dit over innovatie? Is het werkelijk te sturen? Of zijn er moeilijk te voorspellen hypes? Wat is het briljante aan Angry Birds? Misschien is er een hele diepe snaar geraakt. Zijn wij als Europeanen allemaal Twitterende, tweetende boze vogels? Zoals Wilders ook wel eens wordt afgebeeld in cartoons? Hebben de ontwerpers een enorm gevoel voor de tijdgeest en is het geen toeval dat grote mensen hun kleuter met een boze vogel achterop de rugzak naar school sturen? Of is het allemaal een kwestie van het juist idee op het juiste moment?

Naast de Angry Birds-cola in het schap stond een energiedrankje met de naam Dynamiit. Die dacht ook zijn productverkoop kracht bij te zetten door te verwijzen naar een Noord-Europese innovatie. Had Alfred Nobel toen hij het dynamiet uitvond dit kunnen vermoeden? Heeft het nog zin het te hebben over het nut van dynamiet voor de groei van Stockholm (Nobel werd er in elk geval rijk van, en met zijn erfenis wordt nog elk jaar vooruitgang gestimuleerd). En is dit te vergelijken met het nut van het spelletje en de hebbedingetjes die Angry Birds oplevert? Misschien zien we later wel wat dit maatschappelijk oplevert. Misschien zelfs een Nobelprijs in de toekomst.

Advertentie