De sneltram is geldverspilling (2)

Geograaf Ton van Rietbergen legde vorige maand op DUB uit waarom hij tegen een tram naar De Uithof is. Veel site-bezoekers reageerden op zijn verhaal. Van Rietbergen blijft bij zijn bezwaren.

Mijn betoog tegen de tram naar De Uithof roept in elk geval veel reacties en zelfs een stelling op de DUB-homepage op. Die poll is overigens weinig wetenschappelijk is opgesteld, want iemand zoals ik kiest voor zowel mogelijkheid 2, 3 als 4. Dat kan niet de bedoeling zijn; een cursus methodologie voor de DUB-reactie lijkt derhalve op zijn plaats.

Allereerst even naar de vleermuizen. Die prachtige beesten worden wel door de tram maar niet door de bus bedreigd. Omdat De Uithof tevens het eindpunt van de tram vormt, moet er een tramremise komen op het prachtige Landgoed Oostbroek Je moet immers altijd een paar trams in voorraad hebben, en die verdrijven dus de vleermuizen.

Dat het een lijn betreft die in het niets uitloopt, is meteen één van mijn meest zwaarwegende bezwaren tegen deze tram. OV heeft alleen een kans van bestaan als het deel uitmaakt van een netwerk. Vandaar mijn pleidooi voor een trein (light rail uiteraard) die doorgaat naar Overvecht of Bilthoven. Een aardige pollvraag zou bijvoorbeeld zijn: wie is er bereid 2 euro (de te verwachten gesubsidieerde prijs) te betalen voor een enkele tramreis naar De Uithof?

Dan is er nog het argument over al die bedrijven bij Rijnsweerd en dat ook veel medewerkers van het Science park en het Danone onderzoekscentrum behoefte zouden hebben aan een tram. Niemand van deze mensen zal de tram pakken. Al is het maar omdat ze vanaf de dichtstbijzijnde halte meer dan 500 meter naar hun werk moeten lopen en dat doen mensen niet. Bovendien zijn deze mensen veelal vergroeid met de auto.

Maar veel belangrijker is dat de tram in hun vervoersketen maar een klein en onbetekenend element vormt. Voor de mensen die het willen nalopen: ga maar eens na hoe je vanuit pakweg de Heuvelrug -waar veel consultants wonen- met het openbaar vervoer naar De Uithof moet.

Nogmaals: het gaat me echt niet om de tram zelf;  dat vind ik een prima ding. Het gaat mij om de beste vervoersoplossing en dat is deze tram niet. Voor al diegenen die twijfelen aan mijn oordeel over de bezetting van de Uithof-bussen: kijk gewoon eens tussen 12.00 en 15.00. Sterker nog: ook in de spits zitten ze maar in één richting overvol.

De volgende keer over waarom de OV-jaarkaart wegmoet!     

 

Advertentie