Gratis tampons zijn wat ons betreft slechts een eerste stap in de juiste richting

Rémi ter Haar van Lijst Vuur toont trots de gratis tampon, foto's Lijst Vuur

Menstruatie valt niet te plannen. Meer dan 10 procent van de menstruerende personen heeft een onregelmatige cyclus - zo blijkt uit onderzoek van het Erasmus MC. Daarnaast heeft 25 procent van alle menstruerende personen last van regelmatige doorbraakbloedingen of tussentijds bloedverlies. Kortom, plotseling ongesteld zijn, komt veel voor. Je kan je daarom voorstellen dat een student die in de collegezaal zit plots ongesteld kan worden en eigenlijk gewoon weg wil om thuis een tampon te halen. Dit resulteert in het missen van het college. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden.

“Maar je weet toch gewoon dat je eens in de maand ongesteld wordt?”
“Precies, ja doen is niet altijd helemaal te plannen. Zo kan de cyclus zich aanpassen naar omstandigheden, zoals stress, voeding of anticonceptie.”

Plotselinge ongesteldheid kan zorgen voor penibele situaties en heeft meer gevolgen dan dat men denkt. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat studenten uitvallen bij colleges of met onjuiste vervangers aan de haal gaan. Beide opties zijn duidelijk allesbehalve ideaal. De UU probeert deze ongemakken te verhelpen voor studenten en medewerkers door menstruatieproducten beschikbaar te stellen op de universiteit. In samenwerking met het Facilitair Service Center en hebben wij van Lijst Vuur ervoor gezorgd dat tampons en maandverband bij een aantal servicepunten zijn af te halen wanneer dat nodig is. Op deze manier erkent de Universiteit Utrecht de eventuele ongemakken van medewerkers en studenten die kunnen komen kijken bij een menstruatie.

“Maar je kan toch ook gewoon even een prop wc-papier in je onderbroek doen totdat je thuis bent?” “Dit lijkt een effectieve oplossing, maar blijkt ontzettend slecht voor je gezondheid. Het kan zelfs leiden tot verschillende infecties.”

Maar wat ons betreft blijft het daar niet bij. Met het beschikbaar stellen van menstruatieproducten zet de Universiteit Utrecht een paar mooie stappen in de juiste richting. Maar het kan altijd beter. Zo kunnen studenten het als een drempel ervaren om naar een servicemedewerker te stappen en te vragen om een tampon. Een automaat op de toiletten zou een mooie oplossing zijn, maar bleek voor nu nog moeilijk te realiseren.

“Maar je had toch kunnen bedenken dat je een extra tampon nodig zou kunnen hebben?” Tja, waarom zouden deze personen afgestraft moeten worden omdat ze een keertje wat zijn vergeten? Gemiddeld is een persoon 451 keer in diens leven ongesteld. Dat komt neer op zo’n 2700 dagen in een leven. Logisch toch als je het dan een keertje vergeet?

Daarnaast zijn de traditionele menstruatieproducten, zoals maandverband of tampons, voor eenmalig gebruik en daardoor niet erg duurzaam. Alternatieven zoals de menstruatiecup worden steeds vaker gebruikt door studenten. Het zou mooi zijn als de toiletten daar ook op ingericht worden. Denk bijvoorbeeld aan een kraantje in de toiletcabine zodat iedereen daar diens cup schoon kan maken. Bij de kraan in de algemene ruimte is het immers niet zo prettig of hygiënisch om je menstruatiebloed af te spoelen.

“Kan je het niet gewoon even aan een studiegenoot vragen?”
“Dat kan zeker. Maar als je in een volle collegezaal zit of telkens op en neer moet lopen kan dat niet zo prettig zijn. Daarnaast weet je bij het servicepunt zeker dat er een tampon voor jou klaar ligt.”

Maar we kunnen de discussie ook breder trekken. Er is namelijk veel gaande op het gebied van menstruatieproducten en het beschikbaar stellen van deze producten voor de ene helft van de samenleving. In Schotland zijn de producten bijvoorbeeld voortaan gratis verkrijgbaar op openbare plaatsen, zoals apotheken, buurthuizen en jeugdclubs. De maatregel moet zogenoemde menstruatie-armoede tegengaan.

Ook in Nederland is menstruatiearmoede een feit. Uit het ‘bloedserieus’ onderzoek van Plan International blijkt dat 1 op de 10 vrouwen weleens geen geld heeft voor het kopen van maandverband of tampons en 1 op de 6 vrouwen geeft aan iedere maand rekening te moeten houden met die kosten in het maandelijks budget. Een vrouw spendeert gemiddeld per maand ruim 12 euro aan menstruatieproducten. De laatste jaren wordt ook in Nederland de menstruatie-armoede steeds zichtbaarder. Personen hebben moeite om zichzelf in normale menstruatiecycli al te voorzien, logisch dat zij niet altijd een tampon bij de hand hebben.

Ons inziens zijn tampons, maandverband of inlegkruisjes essentiële producten om de hygiëne van menstruerende personen te waarborgen. Dat op iedere toilet toiletpapier hangt klinkt logisch. Wat als je dat ook van huis moet meenemen en  je het wc-papier thuis vergeten zijn, dat wordt dan een hele smerige bende. Waarom is deze vanzelfsprekendheid er dan niet voor menstruatieproducten? Deze zorgen er immers ook voor dat de menstruerende persoon en diens omgeving schoon blijven.

Vind je dit een interessant onderwerp? Laat je dan horen via de enquête van de Universiteit Utrecht. Op deze manier kunnen we de proefperiode van de menstruatieproducten goed evalueren en hopelijk structureel maken! Wil je ons helpen met dit onderwerp? Neem dan eens een kijkje bij Lijst VUUR.