Kies ook in december voor duurzaam

De studenten van Duko vinden dat je voor duurzame kwaliteit moet gaan en willen daar met hun kortingskaart best een handje bij helpen om het toch betaalbaar te houden.

December is de maand van cadeautjes, de maand waarin we verschillende feesten vieren en de maand waarin we het jaar uitknallen. Kortom een maand waarin iedereen meer koopt dan gebruikelijk, omdat er nu eenmaal veel activiteiten op de agenda staan. Met deze aankopen bepaal je de vraag die de markt beheerst en waar de markt zich naar schikt. Maar wat zit er eigenlijk achter deze hele marktwerking? Onder welke omstandigheden worden deze producten gemaakt, waar komen ze vandaan en hoe worden ze naar Nederland vervoerd? Deze aspecten kunnen een grote impact hebben op mens, dier en milieu.

Als producenten merken dat er vooral veel vraag is naar goedkope producten, dan zullen zij goedkope productiemethoden gebruiken. Uitbuiting, kinderarbeid, verwoesting van natuurgebieden en ongezonde voedingsmiddelen kunnen hier het gevolg van zijn. Maar wat nu als we met zijn allen de decembermaand, en in het bijzonder Kerstmis, aangrijpen om deze gevolgen te voorkomen? Kerst is een tijd van geven en door het geven van producten die gemaakt zijn met oog voor mens, dier en milieu geef je niet alleen een cadeau aan een ander, maar ook iets aan de wereld.

December is een dure maand, vooral voor studenten die al niet zoveel geld te besteden hebben. Toch is er voor deze groep een bijzondere mogelijkheid om zowel betaalbaar als duurzaam te consumeren, namelijk DuKo: de duurzame kortingskaart voor studenten. De Utrechtse studenten achter deze kortingskaart willen andere studenten aansporen om duurzamer te consumeren door middel van kortingen op allerlei duurzame producten. Met DuKo kan je met kortingen rond de 10 procent terecht bij verschillende winkels in Utrecht. Een paar suggesties:

• Een modieuze sjaal bij Nukuhiva, de kledingwinkel van Floortje Dessing, met fairtrade kleding gemaakt van duurzame materialen zoals bamboe en biokatoen.
  • Een Klean Kanteen, een milieuvriendelijke roestvrijstalen fles waardoor je geen plastic flesjes meer hoeft te gebruiken. Dit is hygiënischer, beter voor het milieu en op den duur beter voor jouw portemonnee. Te koop bij webwinkel Greenjump.
  • Voor een echt persoonlijk cadeau kan je een shirt met eigen ontwerp laten maken. Dit kan bij de duurzame drukkerij de Katoenfabriek.
  • Geen champagne, maar een biologisch speciaalbiertje om het nieuwe jaar in te luiden. Bij Bert’s Bierhuis.
  • Je kunt ook een DuKo (maar 1 euro) bij een cadeau geven, zodat die persoon  in 2014 ook duurzame cadeaus kan gaan geven, misschien wel aan jou.

Wat een duurzaam cadeau waardevol maakt, is het feit dat je er twee signalen mee afgeeft. Ten eerste aan de ontvanger, die een cadeau met een boodschap krijgt en daarnaast kennis maakt met het aanbod duurzame producten in Utrecht. Ten tweede wordt er een signaal gegeven aan de markt, want als steeds meer mensen duurzaam inkopen zal de markt hierop reageren door verder te verduurzamen.

Meer december cadeauinspiratie of info over het DuKo-project? Kijk dan op dukostudent.nl en FB/dukostudent