Laten we als studenten zorgen voor een jonge en diverse Tweede Kamer

Jongeren zijn de minst vertegenwoordigde groep kiezers in Nederland. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar maken slechts tien procent uit van de stemgerechtigden en jongeren tussen de 25 en 30 slechts zeven procent. Momenteel is een kwart van de stemgerechtigden 65 jaar of ouder.

Hiernaast zien we al jaren een lage opkomst van jongeren wanneer we weer naar de stembus mogen. En Nederland is geen uitzondering. Ook in de Verenigde Staten kwam maar de helft van de jongeren opdagen bij de presidentsverkiezingen. Bij het Brexit-referendum in het Verenigd Koninkrijk hebben relatief weinig jongeren, 65 procent, gestemd in vergelijking met andere leeftijdsgroepen. Maar waarom gaan wij als jongeren niet stemmen? En waarom is het juist belangrijk om wel te gaan stemmen?

Geen zin om te stemmen
Als student weet ik dat je in het dagelijks leven vaak bezig bent met andere dingen dan politiek. Waar moet je de tijd vandaan halen om je te verdiepen in de standpunten van de verschillende partijen? Hierdoor weten veel studenten niet waar ze op moeten stemmen als de verkiezingsdag is aangebroken. Hiernaast hoor ik van veel studenten dat het geen zin heeft om te stemmen. En inderdaad, één stem kan geen verschil maken, maar wat nou als iedereen zo denkt?

Als we de afgelopen jaren iets hebben geleerd, dan is het wel dat peilingen geen zekerheid bieden. De uitslag van de Brexit was onverwachts, en dat Trump de president van Amerika zou worden, zagen we ook niet aankomen. Een reden hiervoor is dat ervan uit werd gegaan dat jongeren massaal zouden gaan stemmen. Dit is echter niet gebeurd, waardoor de uitslagen anders waren dan verwacht. Wanneer jij dus wil dat een bepaalde partij de meeste zetels binnenhaalt, is het van belang dat je gaat stemmen! Ook wanneer die partij in de peilingen ver bovenaan staat, want iedere stem telt!

Politiek theekransje
Als student heb je waarschijnlijk genoeg middelen om je goed te kunnen verdiepen in de verschillende partijen. Wanneer jij je namelijk goed verdiept in de verschillende partijen kan je een goede keuze maken. Bekijk de websites en sociale media van de verschillende partijen en neem hun punten eens door. Lees het boek van Titia Hoogendoorn: Waarom je niet zomaar moet stemmen waar je ouders op stemmen en luister de bijbehorende podcast ‘Polititia’ voor alles wat je moet weten over de Nederlandse verkiezingen. Doe een kieswijzer voor jongeren van bijvoorbeeld Young Voice of de Jongeren Kieswijzer. Of organiseer, net als ik en mijn vrienden, een politiek-online-theekransje. Tijdens deze theekransjes nemen wij samen de partijprogramma’s van alle partijen door, bespreken we wat ons opvalt en waar wij het wel of niet mee eens zijn. Zo kan je, je verdiepen in de partij waar jij op wil stemmen en sta je sterker in je schoenen wanneer je uitlegt waarom je op een bepaalde partij juist niet wil stemmen!

Geschiedenis schrijven
En dan is er dit jaar tijdens de verkiezingen nog iets bijzonders aan de hand. Wij als jongeren zouden kunnen zorgen voor de meest diverse Tweede Kamer ooit. Want wist je bijvoorbeeld dat het jongste Tweede kamerlid op dit moment, Rens Raemakers van D66, 29 jaar oud is. Dat is volgens mij wel een paar jaar ouder dan de gemiddelde lezer van dit blad! Verder zitten er helemaal geen zwarte Nederlands in de Kamer op dit moment, dit komt omdat zij vaak als kandidaten laag op de lijst staan. Maar er is ook goed nieuws. Als er dit jaar slim gestemd wordt kunnen wij er samen voor zorgen dat er vijftig procent mannen en vijftig procent vrouwen in de Tweede Kamer komen. We zouden samen geschiedenis kunnen schrijven: een Tweede Kamer die voor het eerst ooit de samenleving weerspiegelt als het gaat om de man/vrouw verhouding.

Nu vraag jij je vast af: Maar hoe ga ik dit dan doen? Nou dat bestaat maar uit drie stappen. Als eerste kies jij natuurlijk de partij waar jij op wil stemmen, zoals ik hierboven al beschreven heb. Bekijk hierna de peilingen van jouw partij. Hoeveel zetels gaat deze partij waarschijnlijk krijgen? Stel jouw partij staat op zeven zetels, stem dan op de vrouw vanaf de achtste plek. Via voorkeursstemmen kan deze vrouw dan alsnog in de Tweede Kamer terecht komen!

Niet-witte vrouwen
Wil je hier nou meer over weten neem dan eens een kijkje op het Instagram account van @stemopeenvrouw. Hier kan je het stappenplan terugvinden en word je op de hoogte gehouden van recente ontwikkelingen op politiek gebied! Jammer genoeg zijn we er met algehele diversiteit dan nog lang niet. Daarover zal @stemopeenvrouw in de komende maanden ook meer over vertellen.

Ook maakte @iliriana.95 een lijst op Instagram met alle niet-witte vrouwen op de lijsten. Als je het dus belangrijk vindt dat de Kamer meer kleur krijgt, kijk dan eens naar die post en beslis op wie jij wil stemmen. Maar onthoud, check altijd kandidaten hun politieke standpunten. Ook vrouwen, in alle vormen en maten, kunnen standpunten hebben waar jij het totaal niet mee eens bent!

Als je uiteindelijk voor jezelf een goede keuze hebt kunnen maken, is het belangrijk dat je ook echt gaat stemmen. Je stem uitbrengen kost maar weinig moeite. Realiseer je hierbij dat, wanneer je niet gaat stemmen, je de beslissingen aan anderen overlaat. De verkiezingen gaan over de toekomst van Nederland, en daar zal je als student waarschijnlijk nog lang mee moeten doen.