Laten we Minions in de kerstboom hangen

Als Zwarte Pieten vervangen worden door Minions, dan moeten ze ook maar in de kerstboom. Als vervanging voor de voor mannen beschaamde ballen en pieken. Weg met de gezelligheid, aldus student Mathijs Meulblok.

Vorige week las ik op DUB een artikel over de racistische karikatuur van Zwarte Piet in de kantine van geneeskunde. Een buitenlandse studente voelde zich gediscrimineerd door onze uiting van de culturele tradities. En ik kan het goed begrijpen hoor, dus noem me nu geen racist, maar toch neem ik de gehele discussie met een korreltje zout.

Zelf ben ik bijna afgestudeerd in Media en Cultuur met een minor in Nederlandse cultuur en natuurlijk is de pietendiscussie al meteen in het eerste vak van de minor opgenomen als een van de vele onderwerpen die te maken hebben met visies op een ‘mogelijk’ Nederlandse identiteit. Want wat die identiteit nu exact is, tsja daar zijn we zelf ook nog niet helemaal uit. Identiteit heeft ook met geschiedenis te maken, maar daar ga ik nu niet verder op in. Ik wil toch even een ander punt aanstippen.

Ik ben van mening dat het misschien maar eens over moet zijn met die gezelligheid van Nederland. Op een Utrechtse basisschool werd vorige week Sinterklaasfeest gevierd met boze ouders verkleed als Zwarte Pieten, omdat de directrice het blijkbaar nodig achtte om onze Nederlandse culturele identiteit te indoctrineren met afschuwelijke gele mannetjes - die overigens ook slechteriken zijn - genaamd ‘Minions’.

Op Twitter had ik even een korte wisseling met Arjen Lubach over die gele bananenpoppetjes. Sinterklaas vervangt de Pieten, dan vervangen wij de kerstballen en de pieken, want die doen semiotisch verwijzen naar mannelijke geslachtsdelen en ik voel me dan ook gegeneerd. Dus ik stel voor laten we maar Minions in onze kerstbomen hangen.

En als die Minions toch de oplossing zijn voor pietendebat en de ellende in de wereld, laten we die dan ook meteen boven IS bombarderen. Dat zal ze leren! Die van origine slechte gele wezentjes zochten toch een nieuwe slechterik in hun eigen film. IS haat alles wat westers aandoet, de kindertjes zijn blij en wij hebben vrede op aarde. Dat is toch waar kerst om draait?

Tags: sinterklaas