Maak van de UU een vliegvrije universiteit

Laten we van UU een vliegvrije universiteit maken! De Universiteit Utrecht geeft aan dat het werken aan duurzaamheid en een betere toekomst een hoge prioriteit heeft. ‘Bright minds, better future' is de slogan van de UU. Om de overgang naar een volledig duurzame instelling te maken, moeten grote stappen worden gezet. Een universiteit is een plek om te pionieren, hier moet je een grote sprong durven te maken en een voorloper zijn in oplossingen voor een betere wereld.

Laten we dus collectief stoppen met vliegen. Helemaal. Vanaf het nieuwe academisch jaar in september. Laten we het vliegvrije beleid als een uitdaging zien. Wat ik bedoel met niet vliegen is niet vliegen. Natuurlijk, met elke regel, zullen er uitzonderingen zijn. Maar laten we ons concentreren op de algemene regel en dan kijken wat de dringende en noodzakelijke uitzonderingen op het niet vliegen kunnen zijn.

Vanaf september 2020 zullen UU-medewerkers en studenten niet meer vliegen. Niet voor werk, niet voor studie, niet om persoonlijke redenen. Elk personeelslid en elke student tekent een contract met een verbintenis om niet te vliegen. Werken of studeren aan de UU betekent dat je duurzaamheid serieus neemt.

Als iedereen in dezelfde positie zit, dan is het duidelijk dat de UU dit milieubeleid serieus neemt en een grote sprong wil maken om een duurzame instelling te worden. Door niet te vliegen zal haar ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleind worden.

Er zullen inderdaad grote uitdagingen zijn, maar laten we al onze heldere geesten en innovatieve creativiteit gebruiken om deze op te lossen, zodat de UU nog steeds een grote universiteit kan zijn met een wereldwijd bereik. Internationale studenten zullen via andere transportmiddelen moeten komen. Medewerkers zullen langer weg zijn als ze een conferentie willen bijwonen of onderzoek willen doen in het buitenland. Maar de UU accepteert dat en zal dat faciliteren. Bijvoorbeeld door meer te betalen voor treinkaartjes, busreizen te regelen en online vergaderen te faciliteren.

Als de UU de eerste universiteit ter wereld wordt die een dergelijke maatregel neemt, zal de UU zichzelf in de schijnwerpers zetten en het goede voorbeeld geven. Het wordt een enorme kans voor creativiteit en duurzaamheid.