Maak van leegstaand Van Unnikgebouw het ultieme studentencomplex

Maak van het Van Unnikgebouw een studentencomplex met bijvoorbeeld een café, restaurant, sauna en theater. Dat schrijven studentenorganisatie Vidius en Koen Stemerdink van de studentengeleding van de universiteitsraad in een open brief aan het college van bestuur.

Uit navraag van Vidius studentenunie en de studentengeleding van de universiteitsraad blijkt dat in 2017 het bijna 80 meter hoge Van Unnikgebouw geheel leeg komt te staan. Een gigantisch leegstaand gebouw in het hart van de campus is een doemscenario. Wat is volgens ons de oplossing? Maak van het Van Unnikgebouw het ultieme studentencomplex.

Knopen doorhakken
Onlangs presenteerde stichting Utrecht Science Park een plan om het Van Unnikgebouw te verbouwen tot een hypermodern gebouw. Een goede eerste stap, maar uit het plan blijkt niet welke invulling het gebouw moet krijgen. Ook binnen uw eigen organisatie, de Universiteit Utrecht (UU), is er geen zicht op een nieuwe invulling van het gebouw op de korte termijn. Beleidsdirecteur Vastgoed & Campus Peter Blok laat weten: “Er is nog geen herbestemming voor het gebouw. Er is ook geen planning voor besluitvorming dienaangaande”.

Om te voorkomen dat het Van Unnikgebouw een etterend hoofdpijndossier wordt, moeten er nu knopen doorgehakt worden. Wat eens het grote icoon van De Uithof was, dreigt een teken van verval te worden. In een tijd waarin de leefbaarheid in De Uithof onder druk staat en duizenden studenten op zoek zijn naar een kamer is elke dag dat het Van Unnikgebouw leeg staat een gemiste kans.

De oplossing: een studentencomplex
De ideale oplossing is het realiseren van een studentencomplex voor en door studenten. Hiermee krijgt de leefbaarheid in De Uithof een geweldige impuls. Het biedt ook kansen voor bijpassende initiatieven, zoals een restaurant, café, theater, sauna, studeerplekken, creatieve werkplekken, ateliers, club, daktuin en een rooftopbar. Door al deze functies te combineren zal midden in De Uithof een sfeerbepalend gebouw verrijzen met internationale allure. Het is als het ware de woonkamer van de studentengemeenschap.

In andere steden is het transformeren van oude (kantoor)gebouwen naar recreatie- en ontmoetingsplekken een trend. Een van de vele voorbeelden is het voormalig Volkskrantkantoor dat onlangs getransformeerd is naar een prachtig hotel met café, restaurant, club en cocktailbar. Juist De Uithof, een campus vol jong talent, heeft een campusoase nodig die plek biedt aan recreatie en ontmoeting. Een plek waar nieuwe ideeën tot leven komen, waar wordt geleerd, gewoond en gecreëerd.

Huisvesters staan in de rij
Al meerdere gerenommeerde partijen hebben interesse getoond waaronder Stichting Tijdelijk Wonen (STW), Socius en SSH. STW is hard op zoek naar een nieuw transformatieproject. Hun project AL16 op de Archimedeslaan loopt in 2017 af. Het zou een ideale oplossing zijn als de bewoners van AL16 kunnen doorverhuizen naar het nieuwe studentencomplex. Socius heeft veel ervaring met transformatie in Utrecht. Onlangs heeft Socius het kantorencomplex aan de Ravellaan getransformeerd naar studentencomplex de Ravel. In de gebouw zijn ook creatieve ruimtes, werkruimtes en een restaurant gerealiseerd.

Ook SSH heeft interesse. SSH benadrukt dat transformatie nog een ander probleem kan oplossen, namelijk het grote tekort aan gereserveerde kamers voor internationale studenten. De UU heeft namelijk grote ambities op het gebied van internationalisering, maar de huisvesting van internationale studenten verloopt moeizaam. De nieuwe kamers kunnen (gedeeltelijk) gereserveerd worden voor internationale studenten.

Meedenken
Deze open brief dient als een startschot om te werken aan een sprankelende toekomst voor het Van Unnikgebouw. Vidius en de studentengeleding van de universiteitsraad roepen het College van Bestuur op om niet langer te wachten. Er is nu onderzoek en actie nodig. Uiteraard zijn wij meer dan bereid om mee te denken over de toekomst van het Van Unnikgebouw.