Slogan onderwijs ‘Online, omdat het kan’ is misleidend

Ik zag deze week van een Facebookpost van de UU met de slogan ‘Online omdat het kan’. Dat is blijkbaar een deel van de slogan die de Vereniging van Universiteiten (VSNU) bedacht heeft. Wat mij betreft is echt het meest waardeloze stukje Nederlands wat ik deze week heb gelezen.

Maar goed, dat zal wel zijn omdat het hele thuisonderwijs mij zover sowieso twee vakken heeft gekost en dat kunnen er misschien wel vier worden (van de zes die ik dit tweede semester doe). En dat belooft weinig goeds als digitaal onderwijs dus blijkbaar ook komend college jaar noodzakelijk(?) gaat zijn. Misschien dat het voor heel veel studenten redelijk is en ze hun vakken nog normaal halen. Maar ik vraag me af hoe de gemiddelde cijfers zich verhouden tot die van een jaar geleden.

Het probleem ligt voor een deel bij mijn eigen gebrek aan zelfdiscipline en gevoeligheid voor afleiding. Dat komt mede door de coronasituatie en het volledige omgegooide sociale leven. Daar kan de UU en de VSNU natuurlijk ook weinig aan doen. Alleen weet ik zeker dat ik met fysiek onderwijs mijn studie wel veel beter zou hebben kunnen voortzetten.

Uiteraard kon / kan dat (nog) niet, maar dan een slogan maken die vervolgens in mijn oren klinkt alsof het online onderwijs een redelijk alternatief is (geweest), daar word ik persoonlijk gewoon enorm gefrustreerd van.

Ik snap uiteraard ook wel dat er overal heel hard gewerkt is en wordt. Ik vind het ook heel goed om te zien hoeveel er gedaan is en wat er inderdaad kan. Maar met de campagne en slogan van de VSNU wordt het online onderwijs bijna gepresenteerd als een oplossing. Ik denk dat er meer studenten zijn die problemen hebben met deze manier van thuis studeren. Voor 'ons' is het gewoon een heel nare situatie. Het normale fysieke onderwijs moet zo snel mogelijk terug. Net als fysieke open dagen en dergelijke. Ik heb voor de Universiteit Utrecht gekozen omdat ik de sfeer geweldig vond. Het lukt nooit om dat online over te brengen.

Ik waardeer de poging tot positiviteit. Maar 'Online, zolang het echt niet anders kan (wel fijn dat we nog iets kunnen doen, dat wel)' lijkt mij een véél betere slogan. Nu nog kijken of hij op een T-shirt past.