Sneltram is geldverspilling

Body: 

Geograaf Ton van Rietbergen is verklaard tegenstander van een tramverbinding tussen het Centraal Station en De Uithof.

Op verschillende fora heb ik inmiddels tegen de sneltram naar de Uithof gepleit. Ben ik soms een tramhater? Nee, verre van dat. Als je eenmaal in een tram zit is het een prachtig vervoermiddel dat vooral veel meer comfort biedt dan een bus.

Geograaf Ton van Rietbergen is verklaard tegenstander van een tramverbinding tussen het Centraal Station en De Uithof.

Op verschillende fora heb ik inmiddels tegen de sneltram naar de Uithof gepleit. Ben ik soms een tramhater? Nee, verre van dat. Als je eenmaal in een tram zit is het een prachtig vervoermiddel dat vooral veel meer comfort biedt dan een bus.

Waarom dan toch zo fel tegen een tram? Die verbetenheid komt met name voort uit mijn hang naar doelmatige besteding van overheidsgeld. Ik zal het even uitleggen aan de hand van mijn kinderen. Deze drie negenjarigen zijn uitermate bedreven in het afdwingen van ouderlijke gunsten. Overal zien ze interessant speelgoed en fraaie voetbalshirts die ze allemaal per se willen hebben. Tenminste tot ik ze vertel wat ze kosten en dat de betaling uit hun zakgeld moet komen. Dan blijkt de behoefte ineens een stuk minder groot. Bij die tram is het natuurlijk hetzelfde.

Voor het college van bestuur is zo’n tram een leuk prestigedingetje. Voor de student betekent het een iets comfortabele reis. Maar ik weet bijna zeker dat de student en het CvB niet thuisgeven als ik vraag om een substantiële bijdrage aan de 300 miljoen (blijkt later natuurlijk hoger) die alleen al voor de aanleg is gereserveerd. Dan vindt de student zijn fiets ineens een prima alternatief en weet hij ook dondersgoed dat de bussen alleen in de ochtendspits vol zitten, want de tram kost niet alleen veel bij de aanleg, maar zal (zoals bij al het OV) ook nooit een sluitende begroting draaien.

Daarnaast blijkt de tram ook al geen directe lijn met Nieuwegein op te leveren zodat er overgestapt moet worden, zal er tot 2022 met verouderde trams worden gereden en wordt ook Landgoed Oostbroek en de daar aanwezige vleermuizen bedreigd. Kortom, we gebruiken die 300 miljoen voor echte fietsinvesteringen (de sportieve optie) of we investeren gewoon het drievoudige en zorgen voor een treinverbinding met De Uithof en dan de lijn doortrekken naar station Overvecht zodat er een echt rondje ontstaat!      

Facebook Twitter Whatsapp Mail