Studentenverenigingen passen juist heel goed bij de universiteit

Dit stuk is geschreven als reactie op het redactioneel van Gwenda Knobel waarin ze bepleit dat de Universiteit Utrecht haar financiële en symbolische banden moet doorsnijden met de studentengezelligheidsverenigingen.

Studentenverenigingen voegen in onze ogen iets waardevols toe aan het leven van een student. Ze vormen een centraal ontmoetingspunt voor studenten van allerlei pluimage waar de broodnodige ontspanning gevonden kan worden. Daarnaast worden hier vriendschappen voor het leven gevormd/gemaakt. Vele studenten hechten hier veel waarde aan, niet voor niets zitten zowel USC als UVSV. als Veritas aan hun maximaal aantal eerstejaars.

Bovendien geven studentenverenigingen ook veel terug aan de Universiteit Utrecht. Illustratief is nog altijd het USC in samenwerking met de Universiteit Utrecht de Maskerade-optocht tijdens beide lustra organiseert. Ook passen gezelligheidsverenigingen uitstekend in de wens van de Universiteit Utrecht om een hechte gemeenschap van studenten te vormen, zoals beschreven in het Strategisch Plan 2016-2020. Studentenverenigingen geven niet alleen iets terug aan de universiteit, maar ook aan de maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan de vele stichtingen die de gezelligheidsverenigingen rijk zijn, die zich inzetten voor een maatschappelijk doel.

Het is te kort door de bocht om de studentenverenigingen enkel af te rekenen op de misstappen die zij soms begaan. Vergeet immers niet dat het verhaal van Rambam over UVSV. een storm in een glas water bleek. Bovendien veranderen gezelligheidsverenigingen ook met de tijd mee. De kennismakingstijd is dit jaar flink aangepast na de incidenten van het afgelopen jaar.  Het recente incident bij Unitas illustreert dat de besturen adequaat optreden wanneer een lid een fout begaat. Het is daarom te gemakkelijk om studentengezelligheidsverenigingen af te schilderen als niet-deugend.

Tenslotte is het belangrijk om te beseffen dat deze discussie niet gelijk staat aan de discussie over het profileringsfonds die komend najaar gevoerd gaat worden. De uitkomst van deze discussie zal hopelijk leiden tot een eerlijke en realistische verdeling. Zodat alle studentorganisaties gesteund worden en hun bestaansrecht behouden blijft.