Utrechtse bedrijven en opleidingen moeten beter samenwerken

De band tussen Utrechtse bedrijven en opleidingen zou meer aangehaald moeten worden, vindt Trude Maas, voorzitter van de Utrecht Development Board. Zo kan het voorstel van een open bedrijvendag gunstig zijn voor zowel bedrijf als student.

Lokale bedrijven kunnen ook genieten van al die jonge mensen die in Utrecht hun opleiding volgen. Dat is onze kracht hier immers. Geen convenanten, maar praktisch samenwerken. Zo doen wij dat in Utrecht.

Dit schreef ik op 4 juni in mijn 14-daagse column op DUIC, De Utrechtse Internet Courant, intussen een van de belangrijkste nieuwsmedia voor stad en regio Utrecht. Die dag zaten Utrechtse ondernemers uit de financiële en zakelijke dienstverlening en Utrechtse opleiders bij elkaar om bruggen te slaan tussen universiteit, hogeschool, ROC en het bedrijfsleven. Ik schreef dat wij alleen tevreden zouden zijn met concrete afspraken die wij ook gaan uitvoeren.

De ontmoeting werd een succes; 26 deelnemers uit verschillende werelden, die in een soort speed-dating elkaar ontmoetten. De Utrecht Development Board (UDB) is één van de initiatiefnemers voor de bijeenkomst. Wij staan klaar om lokaal zaken in beweging te brengen en partijen samen aan het werk te zetten. In dit geval: aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt op lokaal niveau.. Tenslotte betekenen de letters ROC niet voor niets Regionaal Opleidings Centrum. De Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht zijn allemaal in de buurt. De kansen liggen om de hoek. De Utrechtse ondernemers en opleidingen moeten elkaar gemakkelijk kunnen vinden.

Bij de voorbereiding waren al uiteenlopende ideeën gelanceerd. Waarom niet eens per jaar een Utrechtse open bedrijvendag organiseren waar aankomende studenten met professionals kunnen praten over hun toekomstige beroep? Daarmee kun je bereiken dat de mismatch tussen de vraag op de arbeidsmarkt en de studiekeuze kleiner wordt. Juist nu de nieuwe nuchterheid heeft toegeslagen, zullen studenten liever financieel onafhankelijk zijn dan hun hand ophouden voor een uitkering. En anders zal er ook wel druk van ouders zijn om een goed beroep te kiezen.

En waarom zouden praktijkmensen niet af en toe de schoolklas en het werkcollege binnenlopen? Je zou je ook voor kunnen stellen dat bedrijven niet alleen stageplaatsen beschikbaar stellen, maar ook praktijk-opdrachten geven aan teams van studenten.

Tot slot: de opleidingen zouden best wat kunnen hebben aan lokale beroepencommissies die meedenken over curriculum ontwikkeling. Op die manier kun je ook overleggen hoe de taakverdeling opleiding/praktijk kan zijn. Sommige dingen zijn nu beter in de praktijk te leren en andere zaken kunnen prima binnen de muren van de opleiding en studie gebeuren.

Het Ondernemersfonds Utrecht nam samen met UDB en EBU (Economic Board Utrecht) het initiatief voor de ontmoeting met het vaste voornemen niet naar huis te gaan zonder concrete afspraken. De UDB is erbij, en gaat ook goed bewaken dat het niet bij kaartjes uitwisselen blijft. Utrechtse studenten zijn ondernemend, dat bewijzen de vele sociale ondernemingen die zij starten. Zij kunnen profiteren van deze toenadering. We horen graag reacties.