Waarom zou je in hemelsnaam stemmen voor de Universiteitsraad?

Natuurlijk klik je niet op die link om te stemmen. Na weken van vervelende advertenties is dat het laatste wat je wilt doen. Stemmen is een verspilling van tijd. Waarom de UU je er elk jaar vier herinneringsmailtjes over stuurt begrijp je nog steeds niet. Een jaar werd je door mij lastiggevallen om op mij te stemmen omdat ik zelf op de kieslijst stond. Daarom weet ik ook precies waarom je de UB liever via het raam verlaat dan dat je langs één van onze stands moet lopen. Alsof jouw stem een verschil kan maken. Denk je nou echt dat het invloed heeft? Er zal niets veranderen, en wat jou betreft hoeft dat ook niet. Ja, gratis koffie misschien, maar dat is dan ook het enige. Je merkt toch helemaal niets van de universiteitsraad, alleen die vreselijke advertenties, posters, en ‘gnerken’ met roze koeken en appels die je lastigvallen.

Goed onderwijs, daar gaat het om
Nu ga ik je proberen uit te leggen waarom dat stemmen je niets uitmaakt. De universiteit zorgt ervoor je goed onderwijs krijgt, erbij hoort en na je afstuderen een grote kans maakt op een baan. En daar gaat het om! Je zit op de universiteit om te studeren en om de wereld een beetje mooier te maken; niet om de universiteit te verbeteren, toch? Er zijn immers grotere problemen dan de prijs en kwaliteit van de koffie in de automaat, zeker nu.

En dat is maar goed ook! Stel je voor dat je naast het halen van tentamens je ook nog zorgen moet maken over de kwaliteit van het gebouw waarin je dat tentamen maakt. Zit er geen asbest in de muren? Komt het plafond niet naar beneden? Is er ruimte voor je fiets? Of dat je zelf moet zorgen dat je rooster op tijd online staat, en dat je docent niet ten onder gaat aan de werkdruk. Daar heb je helemaal geen tijd voor.

Dat jij je volledig kan concentreren op je tentamen komt doordat de Universiteitsraad haar werk doet. Doordat er elke dag van de week twaalf studenten werken voor jouw belang. Ironisch genoeg zijn diezelfde twaalf studenten de reden dat je het gevoel krijgt alsof het toch niet uitmaakt of je stemt. Maar juist door hun werk wordt de Universiteit Utrecht (UU) in de gaten gehouden, wordt onderwijs steeds beter en wordt jouw belang daarin meegenomen.

Bijna zaten we zonder UB
Een paar voorbeelden. Dat de UU sinds enkele jaren aandacht heeft voor het welzijn van studenten komt door de universiteitsraad. Dat de overstap naar digitaal lesgeven zo goed verliep komt door jarenlange lobby voor digitale colleges vanuit de universiteitsraad. Een minor volgen, bestuursjaar doen of op exchange gaan wordt aangemoedigd. Dat dit gemakkelijk kan op de UU komt ook door de lobby van de Universiteitsraad!

Als je wist dat we bijna zonder UB hadden gezeten, zou je dan wel stemmen? Of dat jouw studentenorganisatie bijna een deel van haar beurzen en financiering was verloren, zou je dan wel stemmen? Of dat de directeur nog steeds ruim een ton aan zijn privéchauffeur zou uitgeven, zou je dan wel stemmen? Twaalf studenten werken elke dag van de week om te voorkomen dat de universiteit besluiten neemt die slecht zijn voor jou en je studentenleven.

Stem geeft kracht
Wij vertegenwoordigen jouw belang. En elke stem die door jou wordt uitgebracht geeft ons de kracht en de motivatie om door te strijden voor jouw onderwijs. Ik kan je niet opdragen nu te stemmen, want ik begrijp waarom je het niet doet. Maar weet wel waarom wij jou elke lente lastigvallen, in de weg zitten en smeken om die ene stem. Dat doen we voor jou. En voor niemand anders.

En je moet wel begrijpen dat we dit werk alleen kunnen doen wanneer we steun krijgen van jou. Als niemand stemt, zal het bestuur ons niet serieus nemen. En dat is de reden dat we jullie lastig vallen. Sorry daarvoor, Maar als het even kan, ga dan stemmen.