Informatica in de min, Portugees in de plus

Scheikunde en Portugees mogen komend studiejaar meer eerstejaars verwachten dan nu. Bij onder meer Informatica en Godgeleerdheid is het aantal aanmeldingen gedaald.

De stijging bij Portugees (vorig jaar rondom dezelfde tijd 4 aanmeldingen, dit jaar 11) mag verrassend genoemd worden. Met het besluit van de faculteit Geesteswetenschappen om te stoppen met Portugees per 2014 kwam de opleiding dit jaar nou niet bepaald positief in het nieuws. Overigens zijn er ook bij andere talenopleidingen zoals Engels, Frans, Spaans en Nederlands (niet in deze grafiek) meer inschrijvingen dan verleden jaar.

De groei in aanmeldingen voor Scheikunde (53 in 2011, 70 in 2012) is minder verrassend. De chemiesector lokte de afgelopen maanden scholieren met beurzen voor beginnende scheikundebeurzen.

Andere bacheloropleidingen bij Bètawetenschappen, Farmacie uitgezonderd, doen het minder goed. Natuur-en Sterrenkunde heeft momenteel 89 aanmeldingen (15 minder dan vorig jaar) en Informatica moet het doen met 148 inschrijvingen, 30 minder dan in 2011. Het aantal aanmelding bij Wiskunde (niet in deze grafiek) daalt met 7 procent naar 104.

De faculteit Geowetenschappen scoort over de hele linie goed. Natuurwetenschap en Innovatiemanagement boekt de meeste winst met 65 aanmeldingen, 18 meer dan vorig jaar.

Bij de geesteswetenschappen zijn er plussen en minnen. De talenstudies doen het goed (zie boven), maar Taal- en Cultuurstudies (van 174 naar 116), Geschiedenis (van 216 naar 173) en Communicatie- en Informatiewetenschappen (van 186 naar 145) minder.

Godgeleerdheid heeft 16 aanmeldingen, 7 minder dan vorig jaar. De beslissing om de theologische kant van de opleiding af te bouwen speelt daar wellicht een rol in.