Studenten ontvangen jaarlijks 500.000 euro aan bestuursbeurzen

De UU en de HU geven jaarlijks bijna 500.000 euro uit aan bestuursbeurzen voor bestuurders van studentenorganisaties. Gezelligheidsverenigingen krijgen het meest.

De beurzen worden verdeeld over ruim 50 studentenorganisaties, die zijn ingedeeld in vier clusters: gezelligheid, sport, cultuur en overig. Hoeveel een vereniging krijgt, is onder meer afhankelijk van het aantal leden en de hoeveelheid activiteiten die worden georganiseerd.

De verdeling van beurzen wordt elkaar drie jaar bepaald. Bij de laatste verdeling, voor de periode 2013-2016, kregen bestuurders van studentensportorganisaties er meer beurzen bij ten koste van gezelligheidsverenigingen

Als fulltime studentbestuurder ontvang je momenteel 289 euro per maand. Dat bedrag is gekoppeld aan de studiefinanciering. Door het verdwijnen van de basisbeurs vrezen studenten nu ook dat de bestuursbeurzen verdwijnen. Er zijn geruchten over het afschaffen van de bestuursbeurzen.

Naast de bestuursbeurzen ontvangen verenigingen ook een basissubsidie, jaarlijks in totaal 111.100 euro. Dit is een vast bedrag dat niet naar de bestuurders maar naar de verenigingen gaat. Studieverenigingen krijgen ook bestuursbeurzen, maar die krijgen ze van hun respectievelijke faculteiten en vallen buiten de berekening in de grafiek. Ten slotte zijn er ook beurzen voor medezeggenschappers, die zijn ook niet meegerekend.