In Utrecht zijn promovendi het snelst klaar

Opvallend meer Utrechtse promovendi haalt binnen vier jaar de eindstreep dan bij andere universiteitssteden. Binnen zes jaar weet 75 procent van de UU-promovendi de bul binnen te halen.

Landelijk houdt één op de drie promovendi er mee op zonder ooit het proefschrift te verdedigen. In Utrecht is dat één op vier kandidaten. Alleen in Eindhoven is dat beter. Daar valt slechts één op de vijf promovendi af.

Als je kijkt naar het aantal promovendi dat binnen vier jaar al een bul haalt, doet de UU het opvallend beter dan andere universiteiten. In Utrecht is dat bijna 40 procent, alleen Tilburg en Eindhoven komen enigszins in de buurt (25, en 16 procent). De andere universiteiten blijven nog ver achter.

Promovendus Sophie van Uijen heeft wel een vermoeden waarom het in Utrecht redelijk goed gaat. Zij promoveert in de klinische psychologie en is voorzitter van het lokale promovendi-overleg Prout. “Als promovendi stoppen, ligt dat vaak aan de samenwerking met de promotor”, zegt ze. “Maar er zijn in Utrecht wel wat vangnetten. Per afdeling is er voor promovendi een mentor, een onpartijdig persoon bij wie je kunt aankloppen als dingen niet goed lopen. Er is ook een universitaire vertrouwenspersoon. Misschien helpt dat.”

Het kabinet wil graag dat er meer promovendi aangesteld worden. In een vandaag gepubliceerd artikel op DUB wordt de vraag gesteld hoe zinvol dat is wanneer er zoveel promovendi de eindstreep niet halen.