Wifi-gebruik UU naar recordhoogte gestegen

Alien LouLou

Sinds de Universiteit Utrecht wifi heeft, is het gebruik ervan explosief toegenomen. Eind september maakten ruim 17.000 verschillende apparaten contact met het draadloze netwerk. Een nieuw record.

De universiteit beschikt sinds 2009 over een draadloos netwerk. Vanaf januari 2011 is de Directie ITS gaan meten hoeveel apparaten contact maken met het wifi-netwerk. In de allereerste meetweek waren dat er meteen al meer dan duizend, ruim een jaar daarna was het aantal verviervoudigd.

Het aantal apparaten dat contact zoekt met het draadloze netwerk groeit explosief, zeker toen in 2013 ook bezoekers eenvoudig toegang kregen tot het UU-netwerk via de portal UU-visitor. In 2013 telde de UU nog 12.000 wifi-gebruikers in een piekweek, in 2014 stond de teller op 15.000. In september 2015 (tussen week 30 en 45) werd een nieuw record gehaald: ruim 17.000 devices zoals een laptop, smartphone of tablet maakten contact met de universitaire wifi. Vrijdag 13 november was de laatste meting in deze tabel en te zien is dat ruim 15.000 apparaten gebruikt werden om te ‘surfen’.

IT-ondersteuner Bart Timmermans van de Directie ITS houdt dit type gegevens nauwkeurig bij. De grafiek laat een leuk beeld zien van het academische kalenderjaar, zegt hij. “Je kunt precies zien wanneer het vakantie is. De zomerweken en de week tussen Kerst en Oud & Nieuw zijn de dalweken.”

De introductie en daarna de groeiende populariteit van de tablet en de smartphone verklaart mede de groei van het aantal wifi-contacten. "Wij zien duidelijk dat bij de start van elk collegejaar het aantal apparaten dat contact met wifi zoekt toeneemt. Iedere nieuwe lichting studenten brengt in verhouding meer apparaten mee naar de UU dan de lichting daarvoor. Ook medewerkers hebben meer devices per persoon.”

Volgens Timmermans kan het netwerk de groei aan. Steeds wordt gekeken of het aantal toegangspunten voor wifi met de achterliggende systemen nog toereikend is. Alle gebouwen hebben de afgelopen twee jaar een flink aantal access points erbij gekregen. “Van alle gebouwen voldoet 80 procent nu aan de nieuwe eisen. Andere panden, zoals het Bestuursgebouw, moeten nog een aantal toegangspunten erbij krijgen.”

In het themamagazine De digitale universiteit, dat DUB vorige week heeft uitgegeven,  is deze tendens ook gesignaleerd. Het papieren magazine wordt verspreid over de universiteit, het e-magazine is hier te lezen.