Hoogleraren Randstad domineren de nieuwssites

Meer dan duizend hoogleraren van Nederlandse universiteiten zijn in 2015 op nieuwssites genoemd. De UvA en de Vrije Universiteit zijn hofleverancier. De Utrechtse Universiteit staat op een vijfde plaats.

Buzzcapture, een bureau op het gebied van reputatiemanagment en mediabranding, bekeek hoe vaak op de zeven grootste online nieuwssites gesproken is over hoogleraren of professoren. Daarnaast zijn ook Trouw.nl, Radio1.nl en BNR.nl in het onderzoek meegenomen. Alleen als de naam van een hoogleraar in één bericht genoemd is met de universiteit telt het artikel mee.

In totaal zijn er op de 10 websites bijna 2.000 artikelen gevonden waarin een hoogleraar of professor is genoemd. In de top 5 domineren de universiteiten van de Randstad.

De meeste hoogleraren komen maar één of twee keer per jaar voor in een artikel. Ook zie je zelden dat een hoogleraar in meerdere media tegelijk aan het woord komt. Dat is alleen het geval wanneer het een kwestie van fraude betreft of het winnen van een invloedrijke prijs.

Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft wordt door de nieuwssites het meest gevraagd om commentaar. In die top 10 staan vooral economen. Utrechtse hoogleraren die vaker genoemd worden in de media zijn Beatrice de Graaf (Internationale Betrekkingen), Mischa de Winter (Pedagogiek) en Jelle Reumer (Biologie). De Graaf (2015) en De Winter (2013) wonnen al eens de UU publiprijs.

In de lijstjes domineren de mannen. Van alle hoogleraren die op online nieuwssites verschijnen is 16 procent vrouw. Naast Beatrice de Graaf wordt ook de Utrechtse hoogleraar Ingrid Robeyns( Ethiek van instituties) regelmatig genoemd.

Volgens het onderzoek van Buzzcapture heeft elke medium zijn eigen voorkeur voor hoogleraren. Zo dankt Bert van Wee zijn vermelding als meest opgevoerde hoogleraar vooral aan de sitres van de Telegraaf, het AD en RTLNieuws. De lezer van de Volkskrant of NRC kennen hem nauwelijks.

De Utrechtse bioloog  Jelle Reumer verschijnt vaak in de Volkskrant, Ingrid Robeyns is vooral populair bij Trouw.