Ruim 500 studenten met Erasmusbeurs naar Universiteit Utrecht

Jaarlijks gaan bijna 500 studenten van de Universiteit Utrecht met een Erasmusbeurs naar het buitenland. Ruim 500 buitenlanders nemen de omgekeerde weg.

517 exchangestudenten in, 464 out. Dat is de studentenuitwisseling op de Universiteit Utrecht die in studiejaar 2013-2014 plaatsvond met behulp van de Erasmusbeurs. Eind januari maakte de Europese Unie, financier van de beurzen, de uitwisselingscijfers bekend.

De universiteiten in Groningen en Maastricht hebben de meeste in- en uitgaande Erasmusstudenten. Utrecht heeft ook veel beursontvangers, al moet je die cijfers wel in perspectief zijn. De UU is immers een grote universiteit. Relatief gaan UU-studenten niet vaker naar het buitenland dan het Nederlandse gemiddelde.

In totaal 10.638 Nederlandse studenten kregen in studiejaar 2013-2014 een Erasmusbeurs om in het buitenland te studeren of stage te lopen. Ongeveer net zo veel (10.551) buitenlandse studenten namen de omgekeerde weg en verbleven een tijdje in Nederland. De studentenuitwisseling tussen universiteiten vindt plaats met gesloten beurzen, dat wil zeggen: studenten betalen collegegeld aan hun eigen thuisinstelling en hoeven niet te betalen aan de buitenlandse instelling.

Erasmusstudenten ontvingen in studiejaar 2013-2014 220 euro per maand. Vanaf 2014 is het Erasmusprogramma vernieuwd. Nu krijgen uitwisselingsstudenten tussen de 150 en 390 euro per maand, afhankelijk van het land van bestemming en of de studenten naar het buitenland gaan voor studie of een traineeship. Meer informatie is te vinden op de site van de UU.