Berlijn en Londen meest aantrekkelijke studentsteden

De steden Berlijn en Londen komen naar voren als meest aantrekkelijke Europese studentensteden voor Nederlandse studenten. Voor Berlijn scoort het uitgaansleven en het culturele aanbod goed. Londen wordt gewaardeerd vanwege een hoge universiteitsranking en de grote hoeveelheid internationale studenten.

De ranking van Europese studentensteden is gebaseerd op een onderzoek van Novio Research in opdracht van het betaalplatform TransferWise. Voor het onderzoek zijn 1026 studenten geënquêteerd.

De uiteindelijke rangschikking werd gebaseerd op tien factoren: de grootte van de stad, betaalbare trips naar huis, kosten voor levensonderhoud, aantal internationale studenten, nachtleven, prijs van drankjes, universiteitsranking, cultuur, het aantal Engelstalige studies en fietsvriendelijkheid.

Naast Berlijn en Londen, blijkt Antwerpen voor de Nederlandse studenten een goed alternatief. De weg naar huis is kort, de kosten voor levensonderhoud laag en met de hoeveelheid fietsen voelen de Nederlandse studenten zich er helemaal thuis.

De meeste studenten (79 procent) zegt dat de keuze voor een studiestad in het buitenland wordt bepaald door de kosten. Andere criteria zijn het culturele aanbod en het sociale leven.

Twee derde van de Nederlandse studenten staat volgens dit onderzoek open voor een studie in het buitenland. Zij denken dat een studie elders hun kans op een baan verhoogt, ze willen een nieuwe taal leren en denken dat zo´n reis bijdraagt aan een breder wereldbeeld.

Ongeveer een derde van de studenten schrikt terug voor een tijdelijke verhuizing naar het buitenland. Die studenten werden vooral afgeschrikt door de angst voor heimwee en de hoge kosten. Maar ook te veel papierwerk bij het aanvragen hield hen thuis.