Op 19 april 2010 kon u lezen dat hoofdredacteur Armand Heijnen opstapt bij DUB. Oorzaken zijn onder andere niet alleen de verandering van Ublad naar DUB,  maar Heijnen gaat - zoals hij zegt - een universitaire nieuwsdienst opzetten. Deze nieuwsdienst - voor het gemak even UUNieuws genaamd -  zou ook gaan samenwerken met studenten. Komt DUB in gevaar?

Op de website van Universiteit Utrecht lezen we waar DUB voor staat: een onafhankelijke nieuws- en debatsite voor de Universiteit Utrecht zijn. Dit wordt ook nog eens versterkt door de redactie. Het lijkt er dus op dat DUB op de eerste plaats nieuws heeft staan. Heijnen komt echter met een interne, universitaire nieuwsdienst. Hetgeen tot dubbel werk en inefficiency zou leiden. Waarom meerdere nieuwsvoorzieningen? Er zijn enkele scenario's mogelijk.

Concurreren: the battle of the centuries?
Een mogelijkheid is dat de Universiteit Utrecht zijn eigen onafhankelijke medium DUB alsnog wil weg concurreren. De universitaire nieuwsdienst zal - net als DUB - ongetwijfeld ook nieuws gaan brengen. Opvallend is ook dat de opzet qua organisatie praktisch hetzelfde is als DUB: een redactie aangevuld met studenten.

We doen een "Fontys"!
Het Ublad is niet de eerste krant die van print naar digitaal overstapte. Jaren geleden - toen het stuk scribent van dit artikel nog een klein rellend stuk tuig was - werd de Fontyskrant afgeschaft. Die werd vervangen door Evenaar. Evenaar is echter alweer een tijd opgeheven: het nieuws is nu uitsluitend te vinden op Fontys.nl en de interne Fontyssite. Of deze nieuwsvoorziening onafhankelijk is ligt even in het midden. Maar zou Universiteit Utrecht deze stap ook maken? Laten we duimen van niet!

Meer utopisch: DUB en de nieuwsvoorziening worden vrienden
Het mooiste scenario: DUB en UUNieuws omhelzen elkaar. Ze komen erachter dat ze enorm veel overeenkomsten hebben en gaan samen verder. Positieve- of negatieve berichten, het maakt niet meer uit. DUB en UUNieuws besluiten samen een echte dienst te worden. Samen bestieren ze de onafhankelijke journalistiek. De redacteuren houden zich bezig met echte journalistiek en laten het communicatiewerk aan anderen over. En: ze worden ondersteund door een studentenredactie. Tot slot - als klap op de vuurpijl - komen DUB en UUNieuws tot de conclusie dat hun ter ziele gegane broeder weer tot leven geroepen moet worden: het Ublad. Dit complete samenhangsel brengt vervolgens de Universitaire Pers op een crossmediale manier: via internet (DUB), radio en TV (UUtv) en print (Ublad) Samen gaan ze verder; nog lang en gelukkig!

Utopisch
Jammergenoeg zal dit bovenste waarschijnlijk enkel een Utopische gedachte zijn. Iets wat iemand graag wil zien, maar - als we realistisch zijn - zal dit niet snel gebeuren. We kunnen in elk geval concluderen dat "de wegen die in dit geval naar Rome leiden" erg open liggen. Wordt DUB weggeconcurreerd, gaan we "een Fontys doen" of wordt DUB versterkt? Laten we het laatste hopen!

Redactie DUB
De redactie van DUB weet op dit moment nog niet hoe dit alles precies gaat lopen. Een belletje met de redactie bracht deze informatie bij dit scribent. Wel hoopt ze dat een en ander in samenspraak met DUB gaat.

Deze blog is tevens verschenen op het blog van dit scribent.