Grote drukte in de beide universiteitsbibliotheken is vrijwel iedere Utrechtse student bekend. Voornamelijk tijdens tentamenperioden vertoont toegang tot een studiewerkplek in voornamelijk de binnenstadbibliotheek (UBB) gelijkenissen met op vakantie gaan naar een mediterrane locatie aan de Franse zuidkust: achteraan aansluiten. Al jaren vragen universiteitsraden en faculteitsraden aandacht voor het uitbreiden van het aantal studiewerkplekken in met name de UBB.

Toen afgelopen tentamenperiode op 19 januari de UBB haar toegangspoorten moest sluiten om een ware invasie van de bibliotheek te voorkomen, was voor de studentgeleding van de universiteitsraad de maat vol. In een brief aan het college van bestuur (CvB) hebben we het tekort aan studiewerkplekken nogmaals aangekaart. En deze keer lijkt onze oproep om meer studieplekken te creëren in de bibliotheken niet aan dovemansoren gericht; het CvB stuurde ons 19 februari de nota ‘Studieplekken’ op, waarin hij in reactie op onze brief concrete maatregelen aankondigt om het probleem nu eens écht aan te pakken. Het college zegt zich bewust te zijn van de problematiek en geeft aan de afgelopen jaren al verschillende maatregelen te hebben genomen om de kwaliteit en beschikbaarheid van studiewerkplekken te verbeteren. Zo kan iedereen de beschikbaarheid van computerwerkplekken via studyspot.uu.nl bekijken, is de capaciteit van het wifi-netwerk vergroot, zijn er meer studiewerkplekken gecreëerd en zijn de openingstijden van de bibliotheken verruimd. Toch blijft het tekort bestaan, aldus het CvB. De studentgeleding kan dit laatste niet genoeg onderstrepen, hoewel we ook inzien dat de universiteit de afgelopen jaren wel degelijk inspanningen heeft geleverd.

Allereerst vergelijkt het college het tekort aan studiewerkplekken met fileproblematiek: alleen tijdens tentamenperioden, dus vier keer per jaar, is er een groot tekort aan studiewerkplekken. De rest van het jaar is er kennelijk wel genoeg plaats in de UB. Omdat meer studieplekken realiseren veel geld kost en extra plekken maar vier keer per jaar écht nodig zijn, vindt het college dat geen goede investering. Ook hecht het college grote waarde aan ‘het openbare karakter’ van de bibliotheek en wil om die reden niet-UU-studenten niet weigeren in de UB, ook niet tijdens tentamenperioden.

Wat gaat de universiteit dan wel doen? Ten eerste wordt gekeken of lokalen in andere gebouwen gebruikt kunnen worden voor studiewerkplekken in drukke perioden. Dit wordt nu ook al gedaan in de binnenstad, maar wordt kennelijk nog meer en zal ook op de Uithof gaan gebeuren, o.a. in het Educatorium en het Van Unnikgebouw. Ook worden de openingstijden van de beide bibliotheken in de weekenden verruimd. Eerder bleek er namelijk genoeg animo voor een opening van de bibliotheek op zon- en feestdagen. Tenslotte zal de communicatie naar studenten over waar, wanneer en hoeveel studiewerkplekken beschikbaar zijn worden verbeterd en wordt onderzocht of er bij ‘externe partners’ studiewerkplekken kunnen worden gerealiseerd.

De studentgeleding van de universiteitsraad is blij dat het college eindelijk toegeeft dat er te weinig studiewerkplekken zijn en nu ook maatregelen aankondigt om dit probleem op te lossen. Omdat we dit onderwerp ontzettend belangrijk vinden, zullen we de ontwikkelingen op de voet blijven volgen en denken we graag mee over bovengenoemde en andere oplossingen. En dat komt al zeer binnenkort, als we ónze nota over studiewerkplekken aan het college zullen voorleggen. Kortom, wordt vervolgd...