De Faculteitsraad van GEO-wetenschappen heeft gisteren met het faculteitsbestuur gesproken over de evaluatie van de '4-5 pilot' bij de faculteit. Met de nieuwe regeling heeft een student nu alleen nog recht op een herkansing wanneer hij minimaal een 5 haalt in plaats van een 4.

Op 10 maart 2010 schreef het faculteitsbestuur het College van Bestuur een brief met de vraag daarin een pilot op te starten om de herkansingsgrens te verhogen van een vier naar een vijf bij de opleiding sociale geografie en planologie. Studenten en docenten waren namelijk ontevreden over de kwaliteit en met name de uitdaging in deze opleiding. Doel van de pilot was dan ook de studenten harder te laten werken, meer uit te dagen en het niveau te verhogen. Naar verloop van tijd is de pilot uitgebreid naar de volledige universiteit GEO-wetenschappen.

Begin dit jaar is de faculteit met cijfers over deze pilot gekomen. Deze laten nauwelijks verschil zien met de vorige situatie. De doelstelling werd expliciet onderzocht maar de resultaten daarvan waren niet bevredigend voor bestuur en raad. De studenten kregen niet meer uitdaging en zijn niet of nauwelijks harder gaan werken. Ook het niveau is niet aanmerkelijk hoger komen te liggen. Enkele positieve neveneffecten zijn maar licht te merken. Zo zijn de rendementen van de vakken maar licht gestegen. Andere factoren dan de 4/5-regeling zouden hier echter ook op van invloed kunnen zijn, zoals de financiële druk om harder te studeren of het nieuw inrichten van cursussen/tentamens. Vandaar dat deze cijfers in een breder perspectief gekeken moeten worden. Daarnaast heeft het faculteitsbestuur aangegeven dat de docenten nauwelijks een werkdrukverlaging ervaren. De medewerkersmonitor heeft uitgewezen dat de werkdruk bijzonder hoog lag onder het personeel, maar deze regeling blijkt daar dus geen effect op te hebben.

Doordat de effecten van de regeling minimaal zijn te noemen lijkt de discussie terug bij af te zijn. De cijfers wijzen niets uit, waardoor studenten nog steeds lijnrecht tegenover het faculteitsbestuur staan als het gaat om het voortzetten van deze pilot. De studenten vinden dat een student 1,5 punt ruimte nodig heeft om te mogen herkansen (tussen 4 en 5,5) in plaats van een 0,5 punt omdat die marge simpelweg te klein is. Wanneer een student een slechte dag heeft of een black out tijdens een tentamen kan die marge al snel verspeeld zijn.

Daarnaast zal dit niet per se leiden tot een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Het faculteitsbestuur wijst erop dat studenten die een 4 hebben gehaald een te kleine kans hebben om een herkansing te halen om hen te laten herkansen.

Wat vind jij van deze regeling? Waar zou de grens moeten liggen? Geef hier je reactie of mail naarstudentenuraad@uu.nl