Ramadan campagne 2010 voor hulpbehoevende kinderen in Marokko vandaag van start gegaan

De Ramadan is van start: gegaan een maand waarin naast het vasten, liefdadigheid centraal staat. Het is voor moslims een maand van bezinning die een speciale verbinding geeft met hulpbehoevenden overal ter wereld. Het Marokko Fonds voert via de campagnesite www.ramadancampagne.nl gedurende de hele maand Ramadan actie voor arme kinderen in Marokko.

Achtergrond

Het Marokko Fonds wil met de Ramadan campagne allereerst aanzetten tot bewustwording van de precaire onderwijssituatie in Marokko. In Marokko gaan zo’n anderhalf miljoen kinderen tussen 7 en 14 jaar niet naar school doordat zij moeten meewerken op het land of in de huishouding. Hierdoor hebben ze weinig kans op een goede toekomst. Het Marokko Fonds vindt dat alle kinderen in Marokko, jongens en meisjes, het recht hebben om naar school te gaan. Daarom voert het Marokko Fonds voor deze kinderen tijdens de Ramadan campagne om geld in te zamelen voor onderwijsprojecten.

Campagne

De campagne heeft de vastenmaand als basis. Een maand van gastvrijheid en reflectie. Een maand waarin voedsel centraal staat. Het vasten, maar juist ook de iftarmaaltijd na zonsondergang en het afsluitende Suikerfeest zijn de momenten om de sociale verbanden aan te halen en te versterken. Liefdadigheid (Sadaqa) neemt een belangrijke plaats in tijdens deze voor moslims heilige maand. Moslims zijn tijdens de Ramadan extra bereid geld te geven voor armen en hulpbehoevenden en zijn daar zelfs toe verplicht via de zogenaamde Zakaat el Fitr die gedurende de gehele maand Ramadan uitgegeven worden tot de ochtend voor het gebed van ‘Ied el-Fitr’.

Via de campagnesite www.ramadancampagne.nl kunnen campagnedeelnemers hun iftar  aanmelden en hun gasten uitnodigen. Zowel particulieren als organisaties kunnen meedoen. De iftargasten kunnen vervolgens direct de uitnodiging accepteren en on-line een donatie doen. De opbrengst gaat naar een door hun zelf geselecteerd onderwijsproject in Marokko.

Stichting Marokko Fonds

Stichting Marokko Fonds zet zich in voor armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling in Marokko. Het fonds steunt met dat doel kleinschalige initiatieven die de levensomstandigheden van de Marokkaanse bevolking duurzaam verbeteren. Daarnaast biedt het Marokko fonds een platform voor iedereen die een directe bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van Marokko.

Meer informatie kan worden opgevraagd bij het Marokko Fonds via info@marokkofonds.nl of telefonisch op 020-471 50 77. De ramadancampagne wordt mogelijk gemaakt dankzij NCDO.

Contactinformatie:

Stichting Marokko Fonds / Fondation Fonds Maroc

Valkenweg 20-22

1021 HB Amsterdam

Pays-Bas

Tel.: +31 (0)20 - 4715077

Fax: +31 (0)20 - 4715088

E-mail: info@marokkofonds.nl

Website: www.marokkofonds.nl

De Stichting Marokko Fonds is een onafhankelijke organisatie die projecten voor structurele armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling in Marokko steunt. Belangrijke aandachtgebieden van het Fonds zijn onderwijs, gezondheidszorg, schoon drinkwater, gelijke rechten, cultuur en sport.

La Fondation Fonds Maroc est une organisation néerlandaise indépendante qui soutient des projets de lutte contre la pauvreté et du développement durable au Maroc. La Fondation Fonds Maroc s'attache au développement dans le sens le plus large, mais met l'accent sur des thèmes tels que l'éducation, l'égalité des droits, la santé, l'eau potable, la culture et le sport.