Dit weekend heeft het wetenschappelijk personeel van de faculteit Geesteswetenschappen een brief ontvangen van haar decaan. Hierin staat onder andere dat zij 38 van hun verlof uren mogen laten uitbetalen. Deze brief is niet zomaar verschenen; hier is een half jaar aan onderhandelingen tussen het college en de Uraad aan vooraf gegaan.

Hieronder volgt de geschiedenis die leidde tot deze brief. De oplossing die is gekozen nog niet Universiteitsbreed is geïmplementeerd. De discussie is dus voor de Universiteitsraad nog niet ten einde. We zetten ons op allerlei manieren in om aan deze ongelijkheid een einde te maken.

Het verhaal begint in een commissievergadering van de universiteitsraad op 3 maart van dit jaar. De begroting komt ter sprake, en de Uraad stelt een vraag over de deadline voor het opnemen van verlofuren. Het College van Bestuur antwoordt per brief, en noemt verscheidene relevante zaken. In het bijzonder sluit de brief met:

In het keuzemodel arbeidsvoorwaarden bestaat ook de mogelijkheid van het ruilen van 38 vakantie-uren voor salaris. Deze verzoeken van medewerkers worden door de mandataris per persoon beoordeeld en afgehandeld met een individuele beslissing. Een van de redenen om een verzoek niet te honoreren is het niet voorhanden zijn van voldoende financiering. De decanen en directeuren van diensten hebben aangegeven elk verzoek tot uitbetaling van verlof in salaris in het kader van het keuzemodel arbeidsvoorwaarden de CAO NU zorgvuldig te bezien met het oog op de financiële situatie in 2014.

Tot dat moment was de uitbetaling van verlofuren bijna overal opgeschort. De brief bood een aanknopingspunt voor verdere onderhandeling. Immers, de financiële situatie zag (en ziet) er behoorlijk rooskleurig uit. Zoals gemeld in de DUB was er in 2013 een overschot van meer dan 44 miljoen. Na overleg tussen de raad en het College van Bestuur kwam er begin april een nieuwe brief, dit maal met een positiever geluid: medewerkers kunnen verlofuren weer laten uitbetalen!

Om die reden hebben wij de UR laten weten dat wij verwachten dat individuele verzoeken in 2014 om gebruik te maken van de mogelijkheid om verlof in te zetten voor extra salaris in het keuzemodel arbeidsvoorwaarden, niet afgewezen worden op grond van de financiële situatie van faculteit of dienst.

Op zich is dit een heugelijk resultaat, ware het dat de praktijk soms anders was. Enkele faculteiten weigerden alsnog verlofuren uit te betalen. In april zei het College de Raad toe hier onderzoek naar te doen, maar antwoord bleef uit. In juni werd hier nogmaals naar gevraagd, en werd de faculteit Geesteswetenschappen expliciet genoemd als een plek waar afwijkend beleid wordt gevoerd.

Dit academisch jaar werd het ons duidelijk dat er in de faculteit Geesteswetenschappen oneigenlijke systeemargumenten gebruikt werden om verzoeken tot uitbetaling van verlofuren af te wijzen. De Uraad sprak hierop met de directie Juridische Zaken en zocht contact met de vakbonden. Deze gesprekken versterkte de overtuiging van de Uraad dat ingrijpen door het College van Bestuur hier gewenst was. Met deze gedachte ging de Uraad na de zomervakantie de eerste vergadering met het College van Bestuur in.

In de eerste raadsvergadering van dit jaar vroeg de Uraad het College van Bestuur om opheldering omtrent het verlofurenbeleid bij Geesteswetenschappen. Het College kon ter plekke geen bevredigend antwoord geven, maar beloofde binnen een week een schriftelijke reactie te geven. Hierin moest in ieder geval ingegaan worden op de vraag waarom verlofuren niet uitbetaald worden met een verwijzing naar functiecontracten, en wat er gedaan wordt aan de nu onredelijke geworden deadline voor verlofsuitbetalingsverzoeken van 1 oktober. Vrijdag, 26 september, kwam het antwoord: Ook Geesteswetenschappers mogen verlofuren laten uitbetalen.

Dit vertaalde zich binnen een week tot een brief van de decaan Geesteswetenschappen. Deze brief sluit met een mooi bericht voor een groot deel van de medewerkers bij Geesteswetenschappen:

Door de faculteit is besloten om al het wetenschappelijk personeel zonder functiecontract in de gelegenheid te stellen om 38 uur verlof in te zetten voor extra salaris in het keuzemodel arbeidsvoorwaarden 2014.

Helaas is het verhaal nog niet helemaal voorbij. Er zijn nog andere plekken in de universiteit waar men er afwijkende interpretaties van de keuzemodel arbeidsvoorwaarden op na houdt. Vanuit het College is het signaal duidelijk: de CAO NU moet behoorlijk nageleefd worden. We vertrouwen er ten volle op dat de uitvoering van het beleid zich voegt naar wet en redelijkheid. De Uraad zal dit ook de komende jaren scherp in de gaten houden.