Hoe goed wij onze studenten ook opleiden, kennis veroudert snel en de behoefte aan scholings- en trainingsmogelijkheden voor volwassenen groeit. De Universiteit Utrecht moet in 2020 koploper zijn bij het aanbieden van post-initiële opleidingen op academisch niveau.

Tijdens de halfjaarlijkse brainstorm van de Universiteitsraad met het College van Bestuur stond de vraag naar het UU-profiel van 2020 centraal. Als het goed is, zien we dan de resultaten van de prestatieafspraken ten aanzien van de bachelor, de masterherziening en de speerpuntvorming in het onderzoek. Een belangrijke nieuwe taak ligt er op het terrein van het post-initiële onderwijs. Of je nu een masterdiploma haalt in een alfa-, gamma- of bètadiscipline, na verloop van tijd zul je tijdens je professionele loopbaan geconfronteerd worden met het feit dat een deel van je kennis aan actualiteit heeft ingeboet. Updaten van kennis is essentieel om bij te blijven en je inzetbaarheid op de arbeidsmarkt ook op lange termijn te behouden. Dat laatste is niet alleen nodig om het tot je 67e vol te houden, maar ook om niet in een ‘dead end job’ te belanden, zonder enig carrièreperspectief en met het uitzicht tot in lengte van jaren hetzelfde werk te moeten blijven doen. Nu bieden sommige opleidingen post-academische cursussen aan, maar dat is zeker nog niet over de volle breedte van de UU het geval. Vaak hangt het af van een paar enthousiaste docenten (hulde!), maar schrompelt het initiatief ineen als deze bijvoorbeeld elders gaan werken of een andere functie krijgen. Een ‘sluitend’ onderwijsaanbod zal in de toekomst meer moeten omvatten dan een bachelor- en een masterprogramma. Een instelling die zichzelf en haar studenten, ook al zijn ze inmiddels alumnus of alumna, serieus neemt, zorgt óók voor een goed onderwijsaanbod ‘op latere leeftijd’. Wat een goed onderwijsaanbod is voor mensen tijdens verschillende fasen van hun loopbaan zal van opleiding tot opleiding en beroep tot beroep verschillen. Het is dan ook essentieel dit onderwijsaanbod te ontwikkelen in nauwe samenspraak met onze alumni en het afnemende veld waar zij werkzaam zijn. De binnen de UU ruim voorhanden kennis op het terrein van didactiek kan er vervolgens aan bijdragen dat we niet alleen het geschikte onderwijs aanbieden, maar dat ook doen op een manier die past bij de levensfase en ervaring waarover mensen beschikken die al een tijd in de beroepspraktijk werkzaam zijn. Met dit onderwijsaanbod kan en moet de Universiteit Utrecht het komende decennium invulling geven aan haar maatschappelijk verantwoordelijkheid zo goed mogelijk bij te dragen aan het op peil houden van de competenties van de (beroeps)bevolking.

Joop Schippers.