Afgelopen week besprak de U-raad de Model-OER met het CvB. OER staat voor onderwijs- en examenregeling en bevat alle belangrijke regels omtrent je opleiding. Hoewel niet iedereen het OER kent is dit vooral voor studenten een heel belangrijk document. Als U-raad hebben wij hier instemmingsrecht op.

Een van de doelen van het Model-OER is te komen tot uniforme afspraken voor de hele universiteit. Het verbaasde ons dat we tijdens voorbespreking constateerden dat een uniforme regeling als deze toch wel erg verschillende uitwerkingen kent. Bijvoorbeeld omtrent het herkansingen en de hoeveelheid toetsmomenten die er zijn. Formeel hebben faculteiten maar twee toetsmomenten: de eerste toets is voor iedereen, de tweede toets is een reparatiemoment. Maar dan, wat als je het eerste moment ziek bent, dan is het tweede toch weer een gewone toets of doen we dat af met een reparatie? Bij FSW wordt de Model-OER anders uitgelegd en mag de zieke student ook nog herkansen, wat voor drie toetsmomenten zorgt. Bij REBO is het de regel dat je op een herkansing/reparatie hoogstens een zes kunt halen, wat voor veel studenten een reden is om zich dan maar de eerste keer (onterecht) ziek te melden. Op deze manier kunnen ze de tweede keer alsnog een goed cijfer halen.

Op andere punten is de regeling zo dichtgetimmerd dat uitzonderingen soms erg moeilijk blijken. Neem de excellente student die meerdere bachelors of vakken volgt. Deze moet soms vier tentamens in twee dagen maken. Hij/zij zou graag tentamens kunnen plannen. Nu is dit erg afhankelijk van de welwillendheid van een examencommissie en ook die werken per opleiding nogal verschillend. Plannen kan nog wel, maar op een niet legale manier, door je de eerste keer ziek te melden. Dit kan niet de bedoeling zijn van de OER en is wat ons betreft niet wenselijk.

Om deze twee problemen op te lossen, stelden wij een nieuwe formulering in de Model-OER voor.
We wilden twee toetsmomenten. Als aan het eerste toetsmoment wordt deelgenomen, moet er minstens een 4 behaald worden om aan het tweede toetsmoment deel te nemen. Er kan dan echter ook voor gekozen worden om het eerste toetsmoment over te slaan en aan het tweede toetsmoment deel te nemen. Het recht op een herkansing wordt dan echter wel afgestaan.

In de vergadering met het CvB ontstond hierop een lastige discussie. De rector was het met ons eens dat een grote ongelijkheid tussen faculteiten ongewenst is, maar geloofde niet dat dit opgelost kon worden door het in de Model-OER vast te leggen. Volgens hem moest dit door middel van een cultuurverandering gebeuren en hij gaf aan dit met de examencommissies te gaan bespreken. Over de excellente studenten en hoeveelheid toetsmomenten dacht de rector wel degelijk anders dan de raad. Hoewel hij wil deze studenten graag stimuleren, mogen ze best wat meer tentamens per dag doen.

De uitkomst van de discussie is vooralsnog wat  teleurstellend. De tekst wordt niet aangepast. Wel hebben we de toezegging van de  rector om mee te denken over een goede toelichting voor de examencommissies, waarin voorbeelden van onwenselijke en gewenste situaties gegeven kunnen worden. Dus wanneer je nog mooie voorbeelden van vreemde toetspraktijken hebt, horen we dit graag.

Ons volgende belangrijke moment voor dit onderwerp is juni. Dan bespreekt de raad de richtlijn onderwijs die de basis vormt voor de Model-OER. Hierin zullen we de uitkomsten van het gesprek met de examencommissies meenemen en wederom proberen onze punten te maken.