Het is voor ons al het hele jaar een issue: hoe krijg je studenten meer betrokken bij hun onderwijs? Er lopen 30.000 studenten rond op de UU en hoeveel praten er nou eigenlijk mee? Al het geklaag in de collegebanken, wordt daar ook wat mee gedaan? Hebben we nou echt een idee van wat er onder studenten speelt? Onze conclusie is, nee.  Studenten praten op dit moment veel te weinig mee.

Ook rector magnificus Bert van der Zwaan vindt dit een groot probleem en heeft ons voor de kerstvakantie gevraagd of we hier niet een gezamenlijk project van kunnen maken. De afgelopen weken hebben wij hier veel brainstorms en gesprekken over gehad. We hadden het telkens over twee vragen. Aan de ene kant de vraag op welke manier studenten mee zouden moeten of kunnen praten, dus welke vorm zoiets moet krijgen. Dan komt direct de tweede vraag op, namelijk hoe zorg je dat studenten ook naar zo’n bijeenkomst komen, dus hoe krijg je ze betrokken?

We spraken de afgelopen tijd alle faculteitsraden en veel opleidingscommissies van de verschillende faculteiten. Ook spraken we met studieverenigingen, en op dit moment zijn we bezig met een rondje langs onderwijsdirecteuren van de verschillende faculteiten. Met hen bespreken we de uitkomsten van de brainstorms, de bestaande initiatieven en onze ideeën over wat er verbeterd zou kunnen worden. Op deze manier spreken we natuurlijk voornamelijk studenten die al betrokken zijn, dus om ook die groep studenten te spreken die dat op dit moment (nog) niet is, zullen we deze week een kleine enquête houden.

Toen we begonnen met dit project bleek dat dit probleem breed gedeeld wordt en dat iedereen afzonderlijk op zoek is naar oplossingen. De faculteitsraden en OC’s zoeken manieren om hun achterban te bereiken en te enthousiasmeren, beleidsmedewerkers worstelen met het terugkoppelen van enquêteresultaten en de onderwijsdirecteuren schrijven onze suggesties direct op. Er is dus nog genoeg winst te behalen.

De komende tijd gaan we alle informatie bundelen tot een adviesrapport wat we aan het College van Bestuur zullen presenteren. Heb jij nog ideeën over op welke manier studenten mee zouden kunnen praten of hoe ze betrokken te krijgen zijn? Ben jij een student die op dit moment nog niet betrokken is en kun je ons vertellen waarom niet? Stuur ons vooral een mail (r.vanderdong@uu.nl), of laat een reactie achter. Alle input is meer dan welkom!!